Sluiten
RadarLimburg
Hallo Venlo
Introductie
Toekomst
Feit
Geschiedenis
Opinie
Introductie

Venlo is qua inwoneraantal de tweede stad van Limburg maar straalt dat niet uit. Plannen op het gebied van economie, stadsontwikkeling en cultuur moeten daar verandering in brengen. RadarLimburg ging op zoek naar wat Venlo Venlo maakt. "Het volume van Venlo is bij het ego van de Venlonaar gaan passen."  

Toekomst

Venlo zal volgens Jan Brouwers van citymarketingbedrijf Venlo Partners nooit een échte studentenstad worden. Hoe gaat Venlo zich de komende jaren profileren? Bert Mennings (Limburgs Museum) en Paulo Martina (Museum Van Bommel Van Dam) beloven samen op te trekken om Venlo een nieuw cultureel profiel te geven. Ook kan Venlo binnenkort een goede sier maken met Nationaal Park De Maasduinen.

Feit

De gedachte is dat grensoverschrijdende criminaliteit tussen Limburg en Duitsland toeneemt, maar er zijn geen cijfers die dat staven. Wat wel meetbaar is, is dat de regio Noord-Limburg de meeste Duitse werknemers heeft. 

Geschiedenis

Een vijver middenin het stadscentrum vertelt het verleden over Venlo als vestigingstad. In een tijdlijn lees je alles over de opknapbeurt van de beruchte Venlose wijk Q4 die al tientallen jaren duurt. Jasper Kuntzelaers (PvdA) vertelt hoe de verhouding tussen Noord- en Zuid-Limburg vervaagde en hoe het kleine Venlo tegenover het grote Maastricht verdween.

Opinie

De vastelaovend, de dynamische stedenbouw en het 'genäöl' zijn kenmerken die bijdragen aan de identiteit van Venlo. Ook supermarkt Die 2 Brüder is onmiskenbaar in de binnenstad. De stad is volgens columnist Sef Derkx de meest Duitse stad van Nederland. Volgens stadsgeograaf Jos Gadet is Venlo in Duitsland veel bekender dan in Nederland. 

Sluiten

'Ontvang arbeidsmigranten goed, ze geven ook geld uit'

13.000 nieuwe banen
13.000 nieuwe banen
Auteur
Emile Hollman
Bron
Greenport Venlo, Ruud van Heugten, Dagblad De Limburger
Datum
03-06-2019
5
Open item
Reageer op dit item

In 2040 moeten er in Noord-Limburg 13.000 nieuwe banen zijn gecreëerd. Voor 2019 staat de teller al op 5500 nieuwe banen. De vraag is: wie gaan die banen invullen?

 

In 2040 moeten er in Noord-Limburg 13.000 nieuwe banen zijn gecreëerd. Voor 2019 staat de teller al op 5500 nieuwe banen. De vraag is: wie gaan die banen invullen?

Een jaar geleden presenteerde ontwikkelbedrijf Greenport Venlo een ambitieus plan. Economische groei, met als gevolg circa 13.000 nieuwe banen, moet de economie tot grote hoogte stuwen in en rond Greenport, een gebied zo groot als 1500 voetbalvelden bij Venlo. Volgens Greenport-directeur Ruud van Heugten zit de vaart er aardig in maar hij maakt wel een kanttekening. “Het gaat zo snel dat de arbeidsmarkt het moeilijk kan bijbenen.”

“De druk op die markt is groot”, zegt Van Heugten (57). En dat betekent dat veel arbeidskrachten in Oost-Europa (Polen, Hongarije, Roemenië, Oekraïne, de Baltische staten), gezocht moeten worden. “Je vraagt je wel eens af hoe het kan dat we in Nederland überhaupt nog één werkloze hebben als je ziet hoeveel vacatures er open staan. Ik snap wel dat je niet meteen aan de slag kunt in de tuinbouw als je weggesaneerd bent bij ING of ABNAMRO en ik zie ook wel dat er succesjes geboekt worden om het Grote Granieten Bestand van het UWV te verkleinen door werklozen heel gericht te begeleiden in een baan, maar we kunnen simpelweg niet zonder externe krachten.”

Venlo is niet Amsterdam
De meeste vacatures in de regio Venlo gaan volgens Van Heugten over administratieve en financiële functies in de logistiek. Hij spreekt van een ‘inhaalgroei’ na de kredietcrises in 2007. Dat is ook merkbaar in de bouw. “Als je morgen een aannemer wil hebben voor een nieuwbouwproject, dan moet je al gauw een jaar wachten.” Ook in de tuinbouw is het volgens de Greenport-directeur niet bij te benen. Daar komt nog eens bij dat ook in de omliggende regio’s zoals Nijmegen en Eindhoven veel vacatures openstaan. Dus probeert Greenport ook de aandacht te vangen van minder grote gemeenten zoals Helmond, Uden of Asten en niet alleen te kijken naar Brainport Eindhoven. Zijn ze een beetje te porren om naar Venlo te komen? Van Heugten: “Venlo is geen Amsterdam natuurlijk, maar er gebeuren genoeg dingen die de moeite waard zijn. De mobiliteit neemt behoorlijk toe. De huizen worden weer duurder, je ziet dat mensen liever drie kwartier naar hun werk rijden dan dat ze verhuizen.”

Verleiden
Greenport richt zich voornamelijk op bedrijven uit de agro-, voeding-, handel- en logistieke sector. In de eerste aanleg wordt hiervoor 400 hectare grond ontwikkeld. “Het belangrijkste doel voor het ontwikkelbedrijf is zorgen voor economische groei en dus ook werkgelegenheid. Dat doen we door bedrijven te verleiden om in deze regio een nieuwe vestiging te openen of door huidige bedrijven hier de kans te geven om uit te breiden”, zegt Van Heugten. “Om bedrijven naar de regio te halen moeten we als een soort winkel ons product in de markt plaatsen. We gaan naar beurzen toe, we benaderen bedrijven zelf en we proberen ook beurzen te verleiden om naar Venlo te komen. Zo hebben we bijvoorbeeld Eye for transport, een belangrijke logistiek beurs, in Venlo binnengehaald. En vaak maken bedrijven ook gebruik van adviseurs- en onderzoeksbureaus. We zorgen dat we ook bij hen goed bekend zijn.”

Brightlands Campus
Ook heeft Greenport een groot aandeel in de ontwikkeling van de Brightlands campus op het oude floriadeterrein, waar ook de Innovatoren staat. Daar gaat het vooral om innovatie op agrarisch gebied en gezonde voeding. “Die gaat als een speer”, zegt de Greenport-directeur. “We hebben nu ruim vijftig huurders. Het is echt een campus voor onderzoek en ontwikkeling geworden. Alles bij elkaar gaat het om een kleine 600 banen en ik denk dat we dat aantal op termijn kunnen verviervoudigen.” Van Heugten gaat ervan uit dat op deze plek de toekomst wordt uitgevonden voor de groenten- en fruittelers in de regio. Het gaat bijvoorbeeld over smaak en de veiligheid van ons voedsel.

De toekomst in Noord-Limburg klinkt hoopvol uit de mond van Ruud van Heugten. Wat kan al die ontwikkelingen nog tegenhouden? Hij wijst op de rol van de overheid. “Natuurlijk moet er geïnvesteerd worden door overheid en bedrijfsleven. De regio moet er voor zorgen dat we deze gebieden kunnen blijven ontwikkelen, de provincie en ‘Brussel’ moeten blijven investeren in onderzoek. “Voor een campus is dat heel belangrijk.”

Arbeidsmarkt
Je kunt nog zoveel banen creëren, als je die niet kunt invullen, dan is er een probleem. Van Heugten: “Je ziet dat er een soort explosie van nieuwe banen is ontstaan. Het gaat zo snel dat de arbeidsmarkt het moeilijk kan bijbenen.” Dus wordt vooral gekeken naar Oost- en Zuid-Europa. En daar knelt kennelijk de schoen. “De politiek zit hier in een spagaat”, schetst hij. Enerzijds juicht men de economische groei toe, anderzijds worden ze door de kiezer afgerekend op de toename van buitenlandse arbeidskrachten omdat de dorpscultuur in Noord-Limburg daardoor bedreigd zou worden. “Dat snap ik wel een beetje maar zonder lassers, betonvlechters, fruitplukkers of orderpickers uit het buitenland gaan we het niet redden. Je kunt wel zeggen: dan vullen we die vacatures niet op maar dan valt een bedrijf om. En daar werken ook mensen uit de regio.”

Wantoestanden
Bovendien moeten die arbeidskrachten ook nog eens goed gehuisvest worden. Greenport heeft voortdurend overleg daarover met bestuurders. Inmiddels heeft KAFRA-housing aan de Erik de Rodeweg - buiten de bebouwde kom – het Labour Hotel Greenport gebouwd. Hier kunnen vierhonderd arbeidsmigranten wonen. “Die locatie kan tien, vijftien jaar gebruikt worden zonder dat een buurt op zijn kop staat. Voor het hele Greenportgebied is goede huisvesting ontstellend belangrijk. Als je het niet goed regelt, krijg je wantoestanden: commerciële jongens die snel geld denken te kunnen maken. De arbeidsmigranten hebben het werk eigenlijk voor het uitzoeken. Ik zou denken dat je de beste werknemers binnenhaalt als ook de huisvesting en de voorzieningen goed op orde zijn. En ontvang ze fatsoenlijk, ze geven ook geld uit.”

Overigens ziet Van Heugten ook een andere ontwikkeling. “Je ziet in de maakindustrie, in de logistiek ook steeds meer vraag naar hogeropgeleiden. Door de mechanisering is er meer vraag naar technische mensen, software-engineers en onderhoudsmonteurs. En die mensen zitten er eigenlijk genoeg hier in de omgeving.”

Financiering
Het ontwikkelbedrijf heeft vier aandeelhouders waarvan de provincie Limburg de grootste is met 58,6%. Verder hebben de gemeenten Venlo (27,7%), Horst aan de Maas (8,3%) en Venray (5,3%) de rest van de aandelen in bezit. De aandeelhouders stellen volgens Dagblad de Limburger een budget beschikbaar van 160 miljoen euro. “De aandeelhouders fungeren als een soort bank. Zij stellen geld beschikbaar om investeringen te doen in het gebied. Later komt dat geld weer terug als de grond verkocht wordt aan bedrijven. Omdat het ontwikkelbedrijf een maatschappelijke functie dient, namelijk het creëren van werkgelegenheid, doen de overheden deze investeringen. Over twintig tot dertig jaar hopen wij alle leningen weer terugbetaald te hebben”, zegt Van Heugten.

 

 

 

Laat hier een reactie achter

Vul onderstaand formulier in om een reactie achter te laten op dit artikel.
Uw reactie wordt eerst door de redactie gecontroleerd, alvorens deze wordt geplaatst bij het artikel.

Naar boven
Copyright 2018 - RadarLimburg - 13.000 nieuwe banen - Hallo Venlo - Thema's