Sluiten
RadarLimburg
Hallo Venlo
Introductie
Toekomst
Feit
Geschiedenis
Opinie
Introductie

Venlo is qua inwoneraantal de tweede stad van Limburg maar straalt dat niet uit. Plannen op het gebied van economie, stadsontwikkeling en cultuur moeten daar verandering in brengen. RadarLimburg ging op zoek naar wat Venlo Venlo maakt. "Het volume van Venlo is bij het ego van de Venlonaar gaan passen."  

Toekomst

Venlo zal volgens Jan Brouwers van citymarketingbedrijf Venlo Partners nooit een échte studentenstad worden. Hoe gaat Venlo zich de komende jaren profileren? Bert Mennings (Limburgs Museum) en Paulo Martina (Museum Van Bommel Van Dam) beloven samen op te trekken om Venlo een nieuw cultureel profiel te geven. Ook kan Venlo binnenkort een goede sier maken met Nationaal Park De Maasduinen.

Feit

De gedachte is dat grensoverschrijdende criminaliteit tussen Limburg en Duitsland toeneemt, maar er zijn geen cijfers die dat staven. Wat wel meetbaar is, is dat de regio Noord-Limburg de meeste Duitse werknemers heeft. 

Geschiedenis

Een vijver middenin het stadscentrum vertelt het verleden over Venlo als vestigingstad. In een tijdlijn lees je alles over de opknapbeurt van de beruchte Venlose wijk Q4 die al tientallen jaren duurt. Jasper Kuntzelaers (PvdA) vertelt hoe de verhouding tussen Noord- en Zuid-Limburg vervaagde en hoe het kleine Venlo tegenover het grote Maastricht verdween.

Opinie

De vastelaovend, de dynamische stedenbouw en het 'genäöl' zijn kenmerken die bijdragen aan de identiteit van Venlo. Ook supermarkt Die 2 Brüder is onmiskenbaar in de binnenstad. De stad is volgens columnist Sef Derkx de meest Duitse stad van Nederland. Volgens stadsgeograaf Jos Gadet is Venlo in Duitsland veel bekender dan in Nederland. 

Sluiten

'Maak de cirkel 360 graden rondom Venlo'

Leven stopt niet bij Duitse grens
Leven stopt niet bij Duitse grens
Auteur
Koos Vaes
Bron
Atlas van Gemeente, Staatssecretaris Raymond Knops, Martijn Spaargaren en Denise Raetsen (Eurregio Rijn-Maas-Noord)
Datum
03-06-2019
8
Open item
Reageer op dit item

Van de vijftig meest aantrekkelijke steden van dit land, staat Venlo op plaats 47, zo maakte de Atlas voor gemeenten onlangs bekend. Al jaren bungelt de stad ergens onderaan de lijst, tot chagrijn van Venlose bestuurders. Voor het eerst maakte de Atlas een alternatieve lijst waarin grensbarrières niet meetellen. Wat blijkt: Venlo stijgt enorm. Naar plek 11.

Laatste reacties
Theo Leenen 06/06/2019 12:01

Van de vijftig meest aantrekkelijke steden van dit land, staat Venlo op plaats 47, zo maakte de Atlas voor gemeenten onlangs bekend. Al jaren bungelt de stad ergens onderaan de lijst, tot chagrijn van Venlose bestuurders. Voor het eerst maakte de Atlas een alternatieve lijst waarin grensbarrières niet meetellen. Wat blijkt: Venlo stijgt enorm. Naar plek 11.

Genoeg reden om de grensoverschrijdende samenwerking te versterken. De euregio rijn-maas-noord, gevestigd net over de grens in Mönchengladbach, houdt zich met allerlei projecten bezig om die samenwerkingen te bevorderen. De bevindigen van Atlas komen dan ook niet als een grote verrassing voor Martijn Spaargaren, plaatsvervangend directeur. "De euregio roept al sinds eind jaren '70 dat er voor inwoners van grensgemeenten veel mogelijkheden over de grens liggen.Vooral op het gebied van werkgelegenheid biedt de euregio veel kansen."

Daar liggen inderdaad de grootste kansen en uitdagingen volgens Spaargaren: werken over de grens. In Noord-Limburg, de streek van Venlo, is het percentage Duitsers dat daar werkzaam is het hoogst van heel Nederland, berekende het CBS in 2016. Van de werknemers in Noord-Limburg, woont over de drie procent in Duitsland. Daar staat tegenover dat slechts 1,6 procent van de werknemers in de Duitse grenstreek Noordrijn-Westfalen woonachtig is in Noord-Limburg. Dat kan en moet beter volgens Spaargaren.

Stage over de grens
"Wij kunnen mensen niet dwingen om over de grens te werken, we kunnen ze wel stimuleren en motiveren dat te gaan doen", vertelt Spaargaren. "Dat begint al in het opleidingstraject." Denise Raetsen, verantwoordelijk voor de communicatie en PR van de Eurregio, vertelt over een mbo-student die haar stage over de grens heeft gelopen. "HBO- en WO-opleidingen hebben stages in het buitenland vaak standaard in hun pakket zitten. MBO'ers zijn minder geneigd om buiten de grenzen te studeren, terwijl daar heel veel mogelijkheden liggen. Wij zijn een project gestart om die studenten daarvan bewust te maken."

Om het werken over de grens te stimuleren is het Grensinfopunt in het leven geroepen. Geïnteresseerden kunnen een gesprek aanvragen over wat werken over de grens inhoudt. Denk aan vragen over verzekeringen en belastingen. Spaargaren merkt dat het aantal gesprekken stijgt. "We geven zo'n drieduizend gesprekken per jaar voor ongeveer duizend mensen."

Tijdens de presentatie van de Atlas voor Gemeenten sprak RadarLimburg met staatssecretaris Raymond Knops van Binnenlandse Zaken over Venlo.

Taalbarrière
Het enige dat Venlo zou moeten doen om tot de top van Nederlandse gemeenten te behoren is het slechten van grensbarrières. Dat klinkt makkelijk, maar hoe doe je dat? En wat houden die barrières in? "Het grootste probleem blijft de taal", stelt Spaargaren. "Over het algemeen spreekt de Nederlander vrij matig Duits, ook in grenstreken. Wij proberen opleidingen te stimuleren in het geven van Duits, maar we zien dat vreemde talen als Spaans en zelfs Chinees populairder zijn dan het Duits."

Het verschil in hoe Nederland en Duitsland zijn verdeeld qua organisatie is een van de belangrijke belemmeringen waar de euregio tegenaan loopt. "In Nederland heb je provincies en gemeenten, die indeling kennen ze in Duitsland niet echt. Daar heb je iets als een 'Kreis', vrij vertaald een regiogemeente. Als gemeente Venlo moet je dan samenwerken met de Kreis Viersen, dat is soms een beetje gek."

Versterken
Het grootste verschil zit hem toch in cultuur, vindt Spaargaren. "Het zijn natuurlijk clichés, maar in Duitsland gaan dingen langzamer en officiëler dan in Nederland. Als je in Nederland een idee hebt, wordt al snel gevraagd om het uit te werken en te onderzoeken. In Duitsland komt een plan van bovenaf en worden werknemers verzocht het uit te voeren." "Duitsers zijn wat voorzichtiger dan Nederlanders, terwijl zij wat meer durven. Dat is niet alleen een belemmering, want het versterkt elkaar juist", vult Raetsen aan.

Kruisbestuiving
Deel van de taken van de euregio is kruisbestuiving. Een project dat in Venlo is begonnen, heeft in Duitsland vervolg gekregen dankzij de (financiële) inzet van de euregio. "Venlo profileert zich als een duurzame stad", vertelt Spaargaren. "Het stadskantoor is daar een goed voorbeeld van met haar groene gevel. De gedachte is dat je het over dertig jaar kunt afbreken en dat het materiaal ergens anders voor gebruikt kan worden. Duitse steden als Viersen en Essen hebben dat overgenomen."

Belemmeringen
Harde cijfers over de inspanningen van de euregio en de resultaten daarvan ontbreken. Volgens Spaargaren is het moeilijk te meten wat een stage in het buitenland oplevert in iemands latere carrière. Wel zijn er enquêttes gehouden over wat grensoverschrijdende samenwerking doet met de perceptie van de grens. Dat gaf een opvallend resultaat: "Mensen die weinig tot niet in aanraking komen met grensoverschrijdende samenwerking hebben niet zo'n probleem met de grens. Juist de groep die er wel veel mee te maken heeft, ziet veel belemmeringen doordat ze er bijna dagelijks mee te maken hebben. Die zien van dichtbij de verschillen in verzekeringsstelsel. Dat gaf een vreemde conclusie: 'hoe meer geld we investeren in grensoverschrijdende samenwerking, hoe meer mensen de grens als barrière zien.' Dat is niet echt het resultaat dat we willen hebben."

Spaargaren voorziet dat die verschillen in de toekomst niet worden opgelost. Het gaat namelijk om nationale belastingstelsels. "Wil je die verschillen wegnemen, dan moet je een soort Europees belastingstelsel oprichten. Ik weet niet of dat gaat werken."

 

Laat hier een reactie achter

Vul onderstaand formulier in om een reactie achter te laten op dit artikel.
Uw reactie wordt eerst door de redactie gecontroleerd, alvorens deze wordt geplaatst bij het artikel.

12:01
Reactie - Theo Leenen - 06 / 06 / 2019

Uitstekend artikel met de commissie Internationalisering werken wij hier hard aan.

Naar boven
Copyright 2018 - RadarLimburg - Leven stopt niet bij Duitse grens - Hallo Venlo - Thema's