Sluiten
RadarLimburg

Kiezen voor de provincie

Terug naar overzicht
Kiezen voor de provincie
Introductie
Toekomst
Feit
Geschiedenis
Opinie
Introductie

Op 20 maart zijn er verkiezingen voor Provinciale Staten. Wat spoken politici en ambtenaren eigenlijk uit in het gouvernement in Maastricht? En hoe kijken jonge kiezers ernaar? RadarLimburg nodigde zes jonge politici uit voor een debat en zal de komende weken peilen hoe de nieuwe kiezers erover denken. Ook vroegen we de Limburgse gemeentesecretarissen hoe ze naar de provincie kijken. 

Toekomst

RadarLimburg organiseerde met Weert FM een debat met aanstormende politici. Zij staan klaar om het anders te doen. Voor zo lang als het duurt, want gemeentesecretarissen en hoogleraren zijn bijzonder kritisch op deze bestuurslaag, zo blijkt. 

 

 

 

Feit

Heeft het eigenlijk zin om campagne te voeren voorafgaand aan de verkiezingen? Flyeren helpt niet, blijkt uit onderzoek. Partijen doen er vooral uit gewoonte aan mee. Trouwens, wat spoken al die ambtenaren eigenlijk uit in het Maastrichtse gouvernement? 

Geschiedenis

Vijftig jaar geleden haalde het CDA moeiteloos ruim zestig procent van de stemmen. Op een goede tweede plaats kwam de PvdA met iets meer dan tien procent. Ger Kockelkorn zat toen in Provinciale Staten namens de sociaaldemocraten. "We mochten wel iets vinden, maar het CDA bepaalde." 

Opinie

De verkiezingsprogramma's lijken teveel op elkaar, vindt hoogleraar Klaartje Peters van Maastricht University. Dat neemt niet weg dat de oppositie in de Staten geen trek heeft om Gedeputeerde Staten op de schouders te kloppen. 

Sluiten

'Veel geblaat, weinig wol'

Onvoldoendes voor de coalitie
Onvoldoendes voor de coalitie
Auteur
Monique van de Ven
Bron
Robert Housmans, Raimond Franssen, Andy Rossel
Datum
07-03-2019
0
Open item
Reageer op dit item

Onder het motto ‘In Limburg bereiken we meer’ gingen CDA, SP, VVD, PvdA en D66 vier jaar geleden aan de slag. In een coalitieakkoord van ruim zestig pagina’s schetste de coalitie fraaie vergezichten. Wat is er volgens de drie grootste oppositiepartijen van terechtgekomen? ‘’Veel geblaat, weinig wol.’’ De coalitie krijgt dikke onvoldoendes voor bestuur, duurzame energie en vervoer.

Onder het motto ‘In Limburg bereiken we meer’ gingen CDA, SP, VVD, PvdA en D66 vier jaar geleden aan de slag. In een coalitieakkoord van ruim zestig pagina’s schetste de coalitie fraaie vergezichten. Wat is er volgens de drie grootste oppositiepartijen van terechtgekomen? ''Veel geblaat, weinig wol''. De coalitie krijgt dikke onvoldoendes voor bestuur, duurzame energie en vervoer.

Hij neemt een hap adem en rijgt dan veelbelovende woorden uit het coalitieakkoord aan elkaar. ‘’Verbinden, inspelen op de wensen van burgers, aansluiten bij de energie in de samenleving, mensen in hun kracht zetten, voeling en binding met de samenleving en zo gaat het maar door. Een heel hoofdstuk is gewijd aan de bestuurscultuur maar als ze hun zin niet krijgen dan douwen ze door’’, zegt fractieleider Robert Housmans van de PVV (9 zetels) over de coalitie.

Arrogantie

Als voorbeelden noemt hij de gemeente Landgraaf die helemaal niet wilde fuseren met Heerlen en de gemeente Venlo waar inwoners mordicus tegen een windmolenpark waren. Het provinciebestuur zette door en de SP stapte uit de coalitie. ‘’Wij zijn gekozen door inwoners van Limburg. Het is toch van de zotte als je hen dan gaat negeren en gewoon probeert plannen door te douwen omdat bepaalde keuzes je niet bevallen? Dat is pure arrogantie van een regentencultuur'', aldus Housmans, die ervan uitgaat dat de PVV dit keer de grootste partij wordt en gaat besturen.Robert Housmans

De provincie moet van de rijksoverheid een bepaalde hoeveelheid windenergie opwekken maar dat is ook volgens Raimond Franssen van Lokaal-Limburg (2 zetels) geen excuus om een ‘slikken of stikken beleid’ te voeren. Als je echt in gesprek gaat met burgers dan kun je volgens hem beslissingen nemen waar wel veel draagvlak voor is. De Burgertop die de provincie heeft georganiseerd (inwoners laten praten over onderwerpen die zij belangrijk vinden) was volgens Housmans een goed idee, maar kwam volgens hem te laat en was te kleinschalig.

Paringsdans

Waar volgens de oppositie helemaal niets van terecht is gekomen, is de voorgestelde energietransitie. Fractieleider Andy Rossel van GroenLinks (2 zetels): ‘’De coalitie heeft met veel bombarie beleid aangekondigd maar er is nauwelijks iets gebeurd. Eerst werd asbest gekoppeld aan energie. Die hebben natuurlijk niets met elkaar te maken, maar enfin. Asbest zou van de boerendaken gaan en zonnepanelen erop. Daar was honderd miljoen euro voor beschikbaar. Wij hebben signalen dat er nauwelijks of geen zonnepanelen zijn uitgegeven. Het enige dat is gebeurd, is de oprichting van een energiefonds voor duurzaamheidsleningen, een druppel op de gloeiende plaat. We kunnen ons niet permitteren om een hele coalitie een paringsdans te laten doen over energietransitie als de doelstelling van Parijs dichterbij komt.’’

Luchthaven

GroenLinks had ook meer verwacht van de voorgenomen plannen van de coalitie op natuurgebied. ‘’Limburg heeft ambitie maar levert niet. De robuuste verbindingen waardoor dieren van gebied naar gebied kunnen trekken, moeten er echt komen.’’ Echt fel is Rossel over het dossier Maastricht Aachen Airport. De coalitie is een voorstander van het vliegveld. De luchthaven zou goed zijn voor de bereikbaarheid van Limburg en veel banen opleveren. Nu zware vrachtvliegtuigen vanwege de overlast geen toestemming meer hebben om de voor hen noodzakelijke baanlengte van 2750 meter te gebruiken, rendeert de luchthaven niet meer, meent GroenLinks. ‘’De drie hoofdactiviteiten van de luchthaven zijn passagiers, vracht en onderhoud. Die laatste twee leveren geld op. Maar als de grote vrachtvliegtuigen hier niet meer mogen landen en opstijgen dan moeten we puur vanwege de centen al geen luchthaven meer willen hebben. En dan heb ik het nog niet over het klimaat.’’  Andy Rossel

Voor 2020 staat een baanrenovatie van 25 miljoen op programma. Die kan de provincie zich besparen, meent Rossel. De luchthaven moet dicht. De bereikbaarheid van Limburg is volgens hem echt niet in het geding. De provincie wordt omringd door luchthavens. En het verlies van tweeduizend banen? ‘’Het gaat in verhouding om veel technische werknemers en precies daar is een chronisch tekort aan. Die mensen komen met een banenplan weer aan de slag.’’

Paradepaardje

De PVV kraakt kritische noten over het verkeer op de grond. Veel N-wegen moeten volgens Housmans dringend worden onderhouden. Met de spoorverbindingen is het volgens hem kommer en kwel. De drielandentrein rijdt voorlopig alleen tussen Heerlen en Aken en niet naar Luik. De sneltram tussen Maastricht en Hasselt is nog altijd een vraagteken en de verdubbelding en elektrificatie van de Maaslijn tussen Nijmegen en Roermond is vertraagd.

Lokaal Limburg en de PVV hadden meer verwacht van het sociale beleid van de provincie. Franssen (Lokaal Limburg) noemt eenzaamheidsproblematiek onder Limburgers en hun gezondheidssituatie, die slechter is dan van de gemiddelde Nederlander. Het project ‘de gezonde school’ is er weliswaar, maar dat liep al. Housmans: ‘’De sociale agenda was het paradepaardje van de coalitie. 32 Miljoen is er voor gereserveerd. Maar het enige dat is gedaan, zijn onzinnige onderzoeken. Wat is er gebeurd voor de jeugdzorg? De wachtlijsten? De WMO? Helemaal niets.’’                                                                                                                                                            

 

 

Laat hier een reactie achter

Vul onderstaand formulier in om een reactie achter te laten op dit artikel.
Uw reactie wordt eerst door de redactie gecontroleerd, alvorens deze wordt geplaatst bij het artikel.

Naar boven
Copyright 2018 - RadarLimburg - Onvoldoendes voor de coalitie - Kiezen voor de provincie - Thema's