Sluiten
RadarLimburg

Kiezen voor de provincie

Terug naar overzicht
Kiezen voor de provincie
Introductie
Toekomst
Feit
Geschiedenis
Opinie
Introductie

Op 20 maart zijn er verkiezingen voor Provinciale Staten. Wat spoken politici en ambtenaren eigenlijk uit in het gouvernement in Maastricht? En hoe kijken jonge kiezers ernaar? RadarLimburg nodigde zes jonge politici uit voor een debat en zal de komende weken peilen hoe de nieuwe kiezers erover denken. Ook vroegen we de Limburgse gemeentesecretarissen hoe ze naar de provincie kijken. 

Toekomst

RadarLimburg organiseerde met Weert FM een debat met aanstormende politici. Zij staan klaar om het anders te doen. Voor zo lang als het duurt, want gemeentesecretarissen en hoogleraren zijn bijzonder kritisch op deze bestuurslaag, zo blijkt. 

 

 

 

Feit

Heeft het eigenlijk zin om campagne te voeren voorafgaand aan de verkiezingen? Flyeren helpt niet, blijkt uit onderzoek. Partijen doen er vooral uit gewoonte aan mee. Trouwens, wat spoken al die ambtenaren eigenlijk uit in het Maastrichtse gouvernement? 

Geschiedenis

Vijftig jaar geleden haalde het CDA moeiteloos ruim zestig procent van de stemmen. Op een goede tweede plaats kwam de PvdA met iets meer dan tien procent. Ger Kockelkorn zat toen in Provinciale Staten namens de sociaaldemocraten. "We mochten wel iets vinden, maar het CDA bepaalde." 

Opinie

De verkiezingsprogramma's lijken teveel op elkaar, vindt hoogleraar Klaartje Peters van Maastricht University. Dat neemt niet weg dat de oppositie in de Staten geen trek heeft om Gedeputeerde Staten op de schouders te kloppen. 

Sluiten

Nog een ritje in de campagnecarrousel

Zin en onzin van campagnes
Zin en onzin van campagnes
Auteur
Laura Mennen
Bron
Julien van Ostaaijen
Datum
25-02-2019
4
Open item
Reageer op dit item

Flyers en folders hebben alleen invloed op de keuze van twijfelende kiezers. Er gaan niet méér mensen naar de stembus door campagnes. Toch wordt er telkens weer veel geld besteed aan campagnes. Het is een gewoonte geworden, ‘een ritje in een carrousel waar je nauwelijks uit lijkt te komen’, zo blijkt uit onderzoek van de Tilburgse bestuurskundige Julien van Ostaaijen. De provincie Limburg draait mee.

 

 

Flyers en folders hebben alleen invloed op de keuze van twijfelende kiezers. Er gaan niet méér mensen naar de stembus door campagnes. Toch wordt er telkens weer veel geld besteed aan campagnes.  Het is een gewoonte geworden, ‘een ritje in een carrousel waar je nauwelijks uit lijkt te komen’, zo blijkt uit onderzoek van de Tilburgse bestuurskundige Julien van Ostaaijen. De provincie Limburg draait mee.

Heb jij ze wel eens gelezen? Of misschien vluchtig doorgebladerd? De aanloop naar de verkiezingen begint met het naar buiten brengen van verkiezingsprogramma's op de websites of op de Facebookpagina's van de partijen. “Het is een enorme lap tekst die vaak niet door inwoners wordt gelezen”, aldus Julien van Ostaaijen. Hij deed verschillende onderzoeken naar de lokale politiek. Onder meer naar het nut van verkiezingscampagnes in een aantal Nederlandse gemeenten in 2016. “Of het programma goed leesbaar is voor de burger, dat verschilt per partij. De onderwerpen zijn vaak algemeen, soms vaag of technisch beschreven. Ik kan me voorstellen dat het voor veel inwoners niet aanspreekt.”

Houvast

Volgens Van Ostaaijen is een programma niet voor de kiezers maar dient het onder andere als houvast voor coalitiebesprekingen. Het is iets wat je als partij moet hebben. Op die manier kun je aan elk partijlid laten zien waar je mee bezig zijn. “Het is een soort basisdocument dat over het algemeen niet onder inwoners verspreid wordt. Er komen kortere teksten uit voort. Denk aan flyers met slogans die de lading van die lappen tekst (deels) dekken.”

Ideale campagneplek

De laatste jaren maken partijen analyses over waar hun doelgroepen zitten. “Je ziet dat er steeds meer aandacht komt voor het op een wetenschappelijke, geografische manier analyseren van waar je je campagne het beste voert. Op die manier heeft een campagne de meeste kans op effect.” Dat analyseren kan volgens Van Ostaaijen op verschillende manieren. Partijen vragen bijvoorbeeld uitslagen van stembureaus. Ze willen weten wie op welke partij gestemd heeft. Op die manier zoeken ze uit in welke straat of wijk twijfelende kiezers zitten. Daar voeren ze dan campagne op. Dus niet zo zeer op de plek waar de kern van hun vaste stemmers zitten of waar de sterke tegenhangers zitten.”

Folders, flyers en debatten

Maar zijn flyers en folders daadwerkelijk aantrekkelijker dan alleen verkiezingsprogramma’s? Nee, zegt Van Ostaaijen, veel mensen zijn hier niet in geïnteresseerd. Een andere manier van campagne voeren is het organiseren van debatten. Maar uit Van Ostaaijens onderzoek, Bevlogen en Begrensd, blijkt ook hier weinig interesse in te zijn. Debatten worden slecht bezocht en vooral aanhangers van de partijen zelf zijn aanwezig. Volgens de onderzoeker zijn inwoners ook niet om te kopen. “Mensen laten zich niet snel door cadeautjes, zoals potloden, verleiden om te stemmen op een bepaalde partij. Als ze dat al niet eerder van plan waren tenminste. Maar dat betekent niet dat mensen niet om te kopen zijn. Integendeel, in ruil voor geld zouden veel mensen wellicht best willen stemmen. Hoe vaak dit voorkomt, weet ik niet.”

Sociale media

Sociale media worden steeds vaker ingezet in een campagne. Uit Van Ostaaijens onderzoek blijkt dat raadsleden denken met sociale media veel kiezers te bereiken. Bijvoorbeeld via een eigen Facebookpagina. “Maar het is moeilijk aan te geven wat voor invloed het gebruik van sociale media heeft op het stemgedrag”, vult Van Ostaaijen aan. Partijen willen niet achterblijven en doen er daarom aan mee. Maar in hoeverre het meetelt voor meer stemmers en meer zetels? Dat is lastig te analyseren.” Volgens een onderzoek van TNS Nipo (2014) gebruikt negen op de tien Nederlanders Facebook of Twitter helemaal niet voor de keuze of ze gaan stemmen en op welke partij ze stemmen.

Campagnecarrousel

Als flyers, folders, debatten en berichten op sociale media de interesse van de inwoners niet wekken, wat is dan het nut van verkiezingscampagnes? Daar bestaan verschillende meningen over. Waar politici het over eens zijn, is dat het campagne voeren een ritueel is waaraan je moeilijk kunt ontsnappen. Ook als het weinig invloed heeft op de stem van de kiezer. Volgens het onderzoek noemt een van hen het proces van campagne voeren een carrousel waar je niet uitkomt. Ondanks de beperkte invloed, doet toch iedereen mee. Van Ostaaijen: “En dat is logisch, want niet meedoen valt op.”

Ook de provincie Limburg doet weer mee aan de rituele dans en voert een zogenaamde politiek-neutrale campagne met een StemWijzer. Statenadviseur Christie Dreezen zegt honderduizend euro te besteden aan de campagne. Dit is hetzelfde bedrag als in 2015.

 

Laat hier een reactie achter

Vul onderstaand formulier in om een reactie achter te laten op dit artikel.
Uw reactie wordt eerst door de redactie gecontroleerd, alvorens deze wordt geplaatst bij het artikel.

Naar boven
Copyright 2018 - RadarLimburg - Zin en onzin van campagnes - Kiezen voor de provincie - Thema's