Sluiten
RadarLimburg

Limburg digitaal

Terug naar overzicht
Limburg digitaal
Introductie
Toekomst
Feit
Geschiedenis
Opinie
Introductie

De samenleving verandert in rap tempo. Via de digitale snelweg kunnen we razendsnel met elkaar communiceren. We kunnen auto's zelf laten rijden, een bedrijf online opzetten en robots inzetten in verpleeghuizen. RadarLimburg ging op zoek naar kansen en gevaren in de digitale wereld.

 

 

 

Toekomst

Het congres over de Digitale Samenleving inspireerde Limburgers over de digitalisering van Limburg. Rijden we straks allemaal in een elektrische auto? Beleven we Pinkpop door een virtual reality bril? En wat voor gevolgen heeft het gebruik van sociale media voor ons?

Feit

Het Nederlandse kabinet besteedt de komende vijf jaar tweehonderd miljoen extra aan het bevorderen van digitale vaardigheden. Daarnaast wordt er geïnvesteerd in virtual reality op school en zorgrobots.  

Geschiedenis

Digitalisering is overal. Wat weet jij over de opkomst van sociale media? En wat zijn kansen en bedreigingen voor Limburg?

Opinie

Jasper Kuntzelaers van de PvdA zette digitalisering op de politieke agenda in het Limburgs parlement. Technologie moet ons leven makkelijker maken. Toch is meegaan met de digitale tijd niet altijd eenvoudig. Hoe gaan kunstenaars en journalisten met de digtitalisering om? 

Sluiten

'Festivals moeten meegaan met de tijd'

Festivals van de toekomst
Festivals van de toekomst
Auteur
Laura Mennen
Bron
Denis Doeland, Maurice Olivers, Niek Murray
Datum
01-04-2019
5
Open item
Reageer op dit item

Pinkpop sluit zich niet aan bij de digitale tijd. Dat vindt Denis Doeland, adviseur op het gebied van digitalisering bij entertainmentbedrijven en schrijver van het boek Digitaal Vermogen. Volgens Doeland vinden andere Nederlandse festivals digitaliseren ook moeilijk. Aan de nieuwe technologie ligt het niet. “Het probleem is de mindset van de meeste organisatoren.”

 

Pinkpop sluit zich niet aan bij de digitale tijd. Dat vindt Denis Doeland, adviseur op het gebied van digitalisering bij entertainmentbedrijven en schrijver van het boek Digitaal Vermogen. Volgens Doeland vinden andere Nederlandse festivals digitaliseren ook moeilijk. Aan de nieuwe technologie ligt het niet. “Het probleem is de mindset van de meeste organisatoren.”

“Festivals moeten meegaan met de tijd. Als ze dat niet doen, krijgen ze geen relatie met de fan en hebben ze op langere termijn geen bestaansrecht. Digitalisering speelt hierbij een hele belangrijke rol. Elk contactmoment dat een festivalorganisatie met de fan heeft, is tegenwoordig digitaal. Het begint bijvoorbeeld met contact via e-mail of via WhatsApp. Ook het betalen wordt alleen maar digitaler en promotie verloopt via Facebook”, vertelt Denis Doeland.

Valkuil

Afgelopen maand kwam het nieuws naar buiten dat Brightlands het Pinkpop publiek oproept na te denken over de toekomst van Pinkpop. Ze hoopt antwoord te krijgen op de vraag: Hoe gaat dit festival zich de komende vijftig jaar ontwikkelen op het gebied van duurzaamheid, voeding, gezondheid en digitalisering? Volgens Doeland zitten er haken en ogen aan digitaliseren. Een grote valkuil  is dat een analoge organisatie niet weet hoe zij moet handelen in deze digitale wereld. “Heel veel mensen die nu bij festivalorganisaties werken, hebben op school les gehad uit traditionele marketingliteratuur en vaak van mensen die uit een analoog tijdperk komen.” Volgens Doeland maken zij daardoor moeilijk de vertaalslag naar het digitaal denken. Wat betekent dat digitaal denken? "Digitaal denken is het begrijpen van de regels en wetten die de digitale wereld heeft en de regels en wetten van die de inwoners van deze wereld elke dag maken." Doeland bedoelt hierbij niet de nieuwe technologie. "Die is er namelijk al. Het probleem is de mindset van organisatoren. Die zijn niet gewend om te luisteren naar hun klanten en een relatie op lange termijn met hen aan te gaan. Als deze verandert, kunnen festivalorganisaties de technologie op de juiste manier inzetten, zodat er een goede verbinding met de klant ontstaat.”

Openminded

Doeland zegt dat de festivalorganisaties vanaf het begin openminded moeten zijn. “Het internet had pakweg dertig jaar geleden haar entree. Vanaf dat moment moest de organisatie meegroeien met de steeds digitaliserende wereld.” Lukt dat niet? Dan moet de festivalorganisator zich opnieuw uitvinden, vindt Doeland. “En dat is moeilijk naarmate een festival langer bestaat. Vanaf het bestaan van vijf jaar of langer wordt het lastig. En als een festival langer dan tien jaar bestaat helemaal!” Dit komt volgens de adviseur door eerder succes van festivals. “Als je denkt: mijn festival is elk jaar toch uitverkocht, dan denk je dat je alles goed doet en blijft doen. Maar daar zit juist de blinde vlek. De kracht zit hem niet in het gebruik maken van de technologie en informatie die voor handen ligt, maar in het steeds opnieuw leren inrichten van je business.” Hoe doen organisaties dat dan? “Daarvoor verwijs ik graag naar de viervoudige nummer één dj van de wereld Armin van Buuren", zegt Doeland. "Hij heeft de Amsterdam Arena twee keer uitverkocht door onder meer eerst zijn digitale fanbase in beweging te brengen. Het digitale- en marketingteam achter de producent van het evenement deed een grondige analyse, werkte intern en extern samen met communicatie en PR en liet het model werken. Daardoor wist hij bijna 75.000 bezoekers te realiseren. Bij twee eerdere concerten verkocht hij met moeite 24.000 kaarten.”

Het probleem

En hoe groot is dit probleem dan onder de Nederlandse festivals? “Negen van de tien festivals. Nee, misschien wel tien van de tien zijn nog steeds niet bezig met die relatie met hun klant, en dus niet met die digitalisering”, zegt Doeland. Enkele zijn volgens hem toch op de goede weg. “Dancefestival DGTL in Amsterdam en Defqon in Biddinghuizen zijn erg goed bezig met het onderhouden van contact met hun fans." En hoe benadert een festival de fan dan op een goede manier? Doeland: “Nou, bijvoorbeeld door een mailtje of een berichtje te sturen dat als volgt luidt: Beste Denis, leuk dat je vorig jaar naar ons festival bent geweest. Hier is het kaartje voor dit jaar, je hoeft hem alleen af te rekenen. Op die manier wordt je gemotiveerd nog eens te gaan.” Maar volgens Doeland gebeurt het op dit moment vaak anders. "Je krijgt een mail waarin je je moet inschrijven om mee te kunnen doen aan de voorverkoop van een festival. Je maakt dus kans op een ticket, de zogenaamde ticketbingo. Dat is toch omslachtig en vervelend? Op die manier bouw je geen relatie op met je fan.”

Cadeau

Het resultaat van de Brightlands Pinkpop Challenge vormt het cadeau dat Brightlands geeft aan Pinkpop, dat dit jaar vijftig jaar bestaat. “Pinkpop is belangrijk voor de uitstraling van onze regio”, zegt Maurice Olivers van Brightlands. “Met de vele jaarlijkse bezoekers uit binnen- en buitenland, zet het festival onze regio op de kaart. Maar goed, ook Pinkpop kampt met de tand des tijds, de digitalisering, en daar willen we hen bij helpen.” Volgens Niek Murray, festivalmanager van Pinkpop, is de organisatie van het festival jarenlang stabiel gebleven. "Maar ik sta zeker open voor de nieuwe ideeën van Brightlands." 

Andere intentie

Volgens Doeland sluit Pinkpop op dit moment niet aan bij de digitale tijd. “De uitdaging ligt in de bestuurskamer van het festival. Die wil in principe niks van digitalisering weten. Dat is niets ten nadele van het succes van Pinkpop; dat doen zij hartstikke goed. Digitalisering is op dit moment niet per definitie een noodzaak. Maar voor een lange toekomst van Pinkpop zal het festival wel moeten meegaan met de tijd. Daarvoor moeten bestuurders hun gedachten veranderen en hun fans meer betrekken, zo ver is het nog lang niet. Ik denk zelfs dat digitalisering niet weggelegd is voor de huidige bestuurders.” Murray zegt dat Pinkpop erg behoudend is op het gebied van fans benaderen. "Ik moet zeggen dat Denis zijn mening natuurlijk baseert op wat hij ziet aan de buitenkant en dat het makkelijk is daar zo op te reageren als buitenstaander. Ik denk dat we met Pinkpop zeker ook met digitalisering bezig zijn. Een voorloper zullen we niet zijn of worden. Die ambitie hebben we niet. Ik ben het ook zeker eens dat de manier van communiceren verandert naar mate de tijd verandert. En die veranderingen volgen we op de voet."

Bright Ideas

Wat die manier van communiceren is, daar kan Murray niet meer over vertellen. Jan Smeets kan dit wel, maar op dit moment is hij niet in de gelegenheid te reageren. Olivers houdt zich op de vlakte: “Ik heb me hier niet op deze manier in verdiept. Er zijn dingen waarvan ik denk: dat zou anders en beter kunnen. Wat die dingen zijn en hoe wij onze draai daaraan geven, zien we tijdens die challenge.” Op 10 mei nodigen de vier campussen tachtig jongeren uit om te brainstormen. In het najaar moeten de zogenaamde Bright Ideas leiden tot het profiel van de toekomst van Pinkpop.

Bekijk hieronder hoe Doeland de toekomstige festivals voor zich ziet:

Laat hier een reactie achter

Vul onderstaand formulier in om een reactie achter te laten op dit artikel.
Uw reactie wordt eerst door de redactie gecontroleerd, alvorens deze wordt geplaatst bij het artikel.

Naar boven
Copyright 2018 - RadarLimburg - Festivals van de toekomst - Limburg digitaal - Thema's