Sluiten
RadarLimburg

Limburg digitaal

Terug naar overzicht
Limburg digitaal
Introductie
Toekomst
Feit
Geschiedenis
Opinie
Introductie

De samenleving verandert in rap tempo. Via de digitale snelweg kunnen we razendsnel met elkaar communiceren. We kunnen auto's zelf laten rijden, een bedrijf online opzetten en robots inzetten in verpleeghuizen. RadarLimburg ging op zoek naar kansen en gevaren in de digitale wereld.

 

 

 

Toekomst

Het congres over de Digitale Samenleving inspireerde Limburgers over de digitalisering van Limburg. Rijden we straks allemaal in een elektrische auto? Beleven we Pinkpop door een virtual reality bril? En wat voor gevolgen heeft het gebruik van sociale media voor ons?

Feit

Het Nederlandse kabinet besteedt de komende vijf jaar tweehonderd miljoen extra aan het bevorderen van digitale vaardigheden. Daarnaast wordt er geïnvesteerd in virtual reality op school en zorgrobots.  

Geschiedenis

Digitalisering is overal. Wat weet jij over de opkomst van sociale media? En wat zijn kansen en bedreigingen voor Limburg?

Opinie

Jasper Kuntzelaers van de PvdA zette digitalisering op de politieke agenda in het Limburgs parlement. Technologie moet ons leven makkelijker maken. Toch is meegaan met de digitale tijd niet altijd eenvoudig. Hoe gaan kunstenaars en journalisten met de digtitalisering om? 

Sluiten

Zelf rijdende auto vanaf 2020 in Limburg

Pod, de zelfrijdende auto
Pod, de zelfrijdende auto
Auteur
Camiel Heijnen
Bron
Vince Meens
Datum
29-03-2019
4
Open item
Reageer op dit item

Op de Brightlands campussen in Heerlen en Geleen wordt gewerkt aan de ontwikkeling van de pod, een autonoom rijdende electrische auto. Kerkadenaar Vince Meens (32) is de drijvende kracht achter het project. 

 

 

 

Op de Brightlands campussen in Heerlen en Geleen wordt in samenwerking met het Franse bedrijf Mobotiq gewerkt aan de ontwikkeling van de pod, een autonoom rijdende electrische auto. Kerkradenaar Vince Meens is de drijvende kracht achter de pod. 

Wat is een pod?

"De pod is een autonoom rijdend vervoersmiddel dat gebruikt kan worden voor verschillende doeleinden. In het kort werkt het zo: via een app op je telefoon kun je een pod oproepen om naar jouw locatie te komen. Vervolgens kun je plaatsnemen in de pod en deze brengt jou naar je gewenste locatie."

Wat is de gedachte achter de pod?  

“De gedachte is dat de pod veel lokale werkgelegenheid creëert. Denk aan productie, onderhoud, reparatie en en upgraden of opladen van de pods."

Kun je er straks een kopen?

"De pod is gemeenschappelijk eigendom. Hij heeft een eigen rekening waarop geld wordt ontvangen en uitgekeerd. Iedereen draagt er als het ware aan bij. De productie van een pod kost zo’n 8000 euro. Als hij zichzelf heeft terug verdiend en genoeg heeft opgeleverd wordt dat geld gebruikt voor een nieuw exemplaar. Ze worden gecrowdfund door de mensen zelf, die verdienen hun geld terug én kunnen geld verdienen door de pods te maken.”

Wanneer gaan ze rijden?

"Het is de bedoeling dat de voertuigen, demo's nog, in het voorjaar van 2020 voor het eerst getest worden op de Leisure Lane in het zuiden van ons land. Dit zijn ritjes waar stakeholders worden uitgenodigd, dat zijn potentiële klanten, zoals zorginstellingen voor wie de pod interessant kan zijn, politici of mensen uit de toeristische sector. We zetten in om de eerste pods te laten rijden in Parijs, tijdens de Olympische Spelen in 2024. Daar komt het openbaar vervoer natuurlijk gigantisch onder druk te staan. Ons streven is om dan 4000 pods in te zetten, die constant nieuwe mensen op- en afhalen.”

Is de productie al gestart?

"Op dit moment zijn de ontwikkelingen in onze provincie nog niet van start. Maar in Roemenië is de ontwikkeling van de pod zelf aan de gang. Zodra die prototypes er zijn, zal er een groep van dertig tot veertig studenten van Leeuwenborgh/Arcus zich bezighouden met dit project." 

 

Wat verwacht je ervan?


"Wat dit project nou zo mooi maakt, is dat het niet alleen gaat om personenvervoer, maar ook bijvoorbeeld om bezorging van pakketten of zelfs gebruik in de thuiszorg. De zorg aan huis bestaat uit heel veel korte ritjes en je moet zelf vaak een auto hebben, dat is een drempel voor mensen om dat werk te gaan doen. Onze gedachte is een kleine vloot aan pods te hebben om mensen binnen een paar minuten op te halen op bijvoorbeeld plekken waar het openbaar vervoer niet goed is geregeld. Daarmee faciliteren we dat er meer bereikbaarheid is en meer toegang tot zorg. Zo kan een grotere groep mensen dit werk gaan doen.”

 

Laat hier een reactie achter

Vul onderstaand formulier in om een reactie achter te laten op dit artikel.
Uw reactie wordt eerst door de redactie gecontroleerd, alvorens deze wordt geplaatst bij het artikel.

Naar boven
Copyright 2018 - RadarLimburg - Pod, de zelfrijdende auto - Limburg digitaal - Thema's