Sluiten
RadarLimburg

Limburg en de Brexit

Terug naar overzicht
Limburg en de Brexit
Introductie
Toekomst
Feit
Geschiedenis
Opinie
Introductie

Is de Brexit een ver-van-mijn-bed-show voor Limburg? Beslist niet als je weet dat deze provincie voor twee miljard euro exporteert naar het Verenigd Koninkrijk en voor 900 miljoen euro aan goederen importeert. Inmiddels hebben tenminste drie Britse bedrijven zich vanwege de onrust op het eiland in Limburg gevestigd en blijken een aantal Limburgse transporteurs Groot Brittannië te mijden. RadarLimburg over de gevolgen van de Brexit voor Limburg.

 

 

Toekomst

Door de Brexit verandert er van alles rondom het reizen naar het Verenigd Koninkrijk. Redacteur Laura maakt zich zorgen over vliegen met Britse luchtvaartmaatschappijen na de Brexit en vlogt hierover. Ook Britse studenten in Maastricht maken zich zorgen. Wat voor consequenties heeft een Brexit voor hen?

Feit

Meer dan honderd Britse bedrijven hebben ervoor gekozen zich in Nederland te vestigen. Daarentegen houdt de dreigende Brexit Britten eerder thuis. Volgens het CBS telde de provincie vorig jaar 57.000 Britse gasten, tegenover 60.000 in 2017.

Geschiedenis

De deelname van het Verenigd Koninkrijk aan de EU is sinds de intrede in 1973 al omstreden geweest. Volgens Sam Welie van het Expat Centre Maastricht zijn er meerdere redenen dat zoveel Britten de Europese Unie willen verlaten.

Opinie

De 31e oktober doomsday? "Zo simpel ligt het niet. Brexit is geen kwestie van 'in' of 'uit' van de een op de andere dag", zegt hoogleraar Mathieu Segers. De Britse Glynn Stacey, eigenaar van De Bruin & Stacey Living (een winkel met typische Engelse producten), is helemaal klaar met de onzekerheden rondom de Brexit. In een podcast vertellen twee Limburgse europarlementariërs over het Brexit-proces. 

Sluiten

Inklimmers boezemen transportbedrijven angst in

Angst voor de inklimmer
Angst voor de inklimmer
Auteur
Ruben Weekers
Bron
ELC Limburg, Ondernemend Venlo, Wetron Weert, Greenport Venlo, Haenen Transport, Poulsen transport Roggel, Transport en Logistiek Nederland
Datum
30-10-2019
15
Open item
Reageer op dit item

De naderende Brexit dreigt het aantal incidenten met inklimmers te vergroten. Langere wachttijden voor de douane zouden namelijk koren op de molen zijn voor meeliftende vluchtelingen. Terwijl Limburgse transportbedrijven eieren voor hun geld kiezen en het Verenigd Koninkrijk links laten liggen, schieten instanties die Limburg afficheren als transportprovincie tekort in voorlichting en maatregelen. 

De naderende Brexit dreigt het aantal incidenten met inklimmers te vergroten. Langere wachttijden voor de douane zouden namelijk koren op de molen zijn voor meeliftende vluchtelingen. Terwijl Limburgse transportbedrijven eieren voor hun geld kiezen en het Verenigd Koninkrijk links laten liggen, schieten instanties die Limburg afficheren als transportprovincie tekort in voorlichting en maatregelen. 

Menig vrachtwagenchauffeur zal in zijn slaapcabine al eens badend in het zweet wakker zijn geschrokken. Want wat doe je als er opeens gesprekken hoorbaar zijn in je laadruimte? En welke actie onderneem je als er een groep gemaskerde vluchtelingen je vrachtwagen staande houdt en binnen probeert te komen? Doorrijden met de hoop dat ze tijdig aan de kant springen of met opgeheven handen je cabine verlaten?

Het fenomeen inklimmers baart de logistieke sector in Limburg zorgen. Brancheorganisatie Transport en Logistiek Nederland waarschuwde een maand geleden al voor het stijgende aantal vluchtelingen dat de oversteek naar Engeland tracht te maken. Tot en met juni vonden er 450 incidenten met inklimmers in Nederland plaats. Daarbij staaft TLN haar disclaimer met incidenten in Maastricht, Blerick en Eijsden afgelopen zomer. Daar klommen groepen vluchtelingen uit een stilstaande vrachtwagen. Waarschijnlijk omdat ze onderweg in de gaten kregen dat ze niet vanuit Frankrijk naar het Verenigd Koninkrijk op weg waren, maar in Nederland reden.

Na een rondgang bij Limburgse transportbedrijven blijkt al snel dat het Verenigd Koninkrijk niet als truckerwalhalla te boek staat. Een woordvoerder van Wetron laat weten dat hun routes naar de andere kant van het kanaal zijn geschrapt: “In plaats daarvan richten we ons nog meer op het zuidoosten. Ons grootste afzetgebied zit sowieso in Italië. Dat breiden we liever verder uit naar het oosten. Door de Brexit en inklimmers is transport naar het Verenigd Koninkrijk veel te complex geworden.” Een woordvoerder van transportbedrijf Langen schaart zich achter dit standpunt: “Juist om dit soort sores te voorkomen rijden we niet meer op Engeland. De lusten wegen niet meer op tegen de lasten.” Veel transportbedrijven die bij voorbaat het kanaal al niet overstaken, zijn blij toe. Hans Haenen van transportbedrijf Haenen uit Maasbree geeft aan dat hun routes de Brexit- en vluchtelingproblematiek niet doorkruisen. “Wij zijn hier niet mee gemoeid, onze vrachtwagens rijden voornamelijk naar Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk, Spanje, Italië en Scandinavische landen. Een woordvoerder van transportbedrijf Poulsen uit Roggel laat hetzelfde weten, en doet dat met merkbare opluchting.

Terwijl verschillende instituten de provincie Limburg vaak ophemelen vanwege haar ideale logistieke klimaat, vindt er weinig voorlichting plaats over actuele problematiek voor diezelfde logistieke sector. Zo pocht European Logistics Center Limburg (ELC) op haar website over besprekingen met minister Cora van Nieuwenhuizen en een nieuwe logistieke opleiding die personeel met kennis over douane en grensoverschrijdend transport zou afleveren. Echter, op de vraag wat het ELC aan voorlichting biedt of hoe zij transportbedrijven begeleiden, wordt niet geantwoord. Ook ontwikkelbedrijf Greenport Venlo, ambitieus vanwege haar streven om Venlo verder uit te bouwen als logistiek epicentrum, blijkt niet te voorzien in enige voorlichting of informatievoorziening. Greenport-woordvoerster Marion Poulussen zegt dat er binnen hun organisatie niets bekend is over enige problemen rondom inklimmers. “Onze bedrijventerreinen zijn afgesloten en worden bewaakt door camera’s. Hier zijn geen gevallen bekend van inklimmers.” Dat er op andere plekken in Limburg weldegelijk incidenten met inklimmers plaatsvinden, lijkt niet te deren. Ook de stichting Ondernemend Venlo, die zich opwerpt als belangenbehartiger van onder meer logistieke bedrijven, geeft aan ‘niet echt’ met de zaak gemoeid te zijn.


Branche-organisatie Transport en Logistiek Nederland lijkt het enige instituut waar vrachtwagenchauffeurs terecht kunnen met vragen over de Brexit en inklimmers. Woordvoerder Quinten Snijders vertelt wat ze doen: "Allereerst geven wij het advies om, als vrachtwagenschauffeurs op weg zijn naar Calais, voorbij Hazeldonk niet meer te stoppen. En als je niet stopt in België of Frankrijk, is de kans dat immigranten je auto inklimmen een stuk kleiner. Daarbij geven wij het advies om extra sloten op de vrachtauto te zetten en die ook te gebruiken." Naast eigen chauffeurtrainingen die inklimmende vluchtelingen tegen moeten gaan, wijst Snijders ook op de Code of Practice van de UK Borde Force:"Die Code of Practice is een soort checklist die de chauffeur langs moet lopen als hij richting het Verenigd Koninkrijk rijdt. Wij drukken leden met klem op die checklist altijd te doorlopen als ze naar het VK rijden." Volgens TLN heeft de overheid ook nog een plicht in deze kwestie: "Allereerst zorgen dat er meer beveiligde parkeerplaatsen komen in Nederland. Nu staan vrachtauto’s vaak noodgedwongen op een onbeveiligde parkeerplaats, een ideale plek om in te klimmen. Daarnaast zou de overheid kunnen investeren in ‘slim toezicht op parkeerplaatsen, door middel van camera’s en computersystemen die verdacht gedrag signaleren en meteen doorgeven aan de politie."

Laat hier een reactie achter

Vul onderstaand formulier in om een reactie achter te laten op dit artikel.
Uw reactie wordt eerst door de redactie gecontroleerd, alvorens deze wordt geplaatst bij het artikel.

Naar boven
Copyright 2018 - RadarLimburg - Angst voor de inklimmer - Limburg en de Brexit - Thema's