Sluiten
RadarLimburg

Limburg en de Brexit

Terug naar overzicht
Limburg en de Brexit
Introductie
Toekomst
Feit
Geschiedenis
Opinie
Introductie

Is de Brexit een ver-van-mijn-bed-show voor Limburg? Beslist niet als je weet dat deze provincie voor twee miljard euro exporteert naar het Verenigd Koninkrijk en voor 900 miljoen euro aan goederen importeert. Inmiddels hebben tenminste drie Britse bedrijven zich vanwege de onrust op het eiland in Limburg gevestigd en blijken een aantal Limburgse transporteurs Groot Brittannië te mijden. RadarLimburg over de gevolgen van de Brexit voor Limburg.

 

 

Toekomst

Door de Brexit verandert er van alles rondom het reizen naar het Verenigd Koninkrijk. Redacteur Laura maakt zich zorgen over vliegen met Britse luchtvaartmaatschappijen na de Brexit en vlogt hierover. Ook Britse studenten in Maastricht maken zich zorgen. Wat voor consequenties heeft een Brexit voor hen?

Feit

Meer dan honderd Britse bedrijven hebben ervoor gekozen zich in Nederland te vestigen. Daarentegen houdt de dreigende Brexit Britten eerder thuis. Volgens het CBS telde de provincie vorig jaar 57.000 Britse gasten, tegenover 60.000 in 2017.

Geschiedenis

De deelname van het Verenigd Koninkrijk aan de EU is sinds de intrede in 1973 al omstreden geweest. Volgens Sam Welie van het Expat Centre Maastricht zijn er meerdere redenen dat zoveel Britten de Europese Unie willen verlaten.

Opinie

De 31e oktober doomsday? "Zo simpel ligt het niet. Brexit is geen kwestie van 'in' of 'uit' van de een op de andere dag", zegt hoogleraar Mathieu Segers. De Britse Glynn Stacey, eigenaar van De Bruin & Stacey Living (een winkel met typische Engelse producten), is helemaal klaar met de onzekerheden rondom de Brexit. In een podcast vertellen twee Limburgse europarlementariërs over het Brexit-proces. 

Sluiten

Limburg exporteert voor meer dan twee miljard naar Verenigd Koninkrijk

Gedeputeerde: zachte landing
Gedeputeerde: zachte landing
Auteur
Emile Hollman
Bron
Gedeputeerde Joost van den Akker
Datum
28-10-2019
3
Open item
Reageer op dit item

Volgens gedeputeerde Joost van den Akker exporteert het Limburgse bedrijfsleven voor meer dan twee miljard euro naar het Verenigd Koninkrijk. Er wordt voor 900 miljoen euro geïmporteerd. “Als er door de Brexit nieuwe handelsbarrières komen dan kost dat concurrentiekracht.”

 

 

 

Volgens gedeputeerde Joost van den Akker exporteert het Limburgse bedrijfsleven voor meer dan twee miljard euro naar het Verenigd Koninkrijk. Er wordt voor 900 miljoen euro geïmporteerd. “Als er door de Brexit nieuwe handelsbarrières komen dan kost dat concurrentiekracht.”

Vandaar dat Van den Akker (VVD, Economie, Onderwijs en Sport) hoopt dat het vertrek van de Britten uit de Europese Unie gepaard gaat met een “zachte landing.” Tot dusver bezag de liberale bestuurder het hele proces als een “never ending story” maar de kansen nemen toe dat in elk geval een no deal-Brexit, het worst case scenario, van de baan gaat.

Duitsland

Of de Britten nou in de unie blijven of niet, Van den Akker wijst erop dat het Verenigd Koninkrijk gewoon aan de andere kant van de Noordzee blijft liggen en als handelspartner van belang blijft. Ter vergelijking: het Limburgse bedrijfsleven exporteert voor zes miljard euro naar Duitsland, daarmee de belangrijkste partner. Extra grenscontroles kunnen de export en import niet alleen schaden, de onzekerheid kan er ook toe leiden dat er voorlopig niet meer geïnvesteerd wordt, waarschuwt Van den Akker. Hij adviseert bedrijven zich op alle mogelijke manieren voor te bereiden.

VDL Nedcar

De provincie Limburg speelt hoegenaamd geen rol in het Brexit-proces. Uiteraard monitort de gedeputeerde nauwgezet wat de gevolgen kunnen zijn voor bijvoorbeeld bedrijven die veel zaken doen met de Britten zoals VDL Nedcar, de geneesmiddelenindustrie en de transportsector.  “We proberen als provincie om zoveel mogelijk van de oude regelgeving in stand te houden.” Voor wat betreft VDL Nedcar heeft Van den Akker geen nieuws. In 2017 zegde hij zijn steun toe in het geval BMW mocht besluiten om Britse auto(onderdelen)fabrieken te sluiten en over te plaatsen naar Born. “Daar is nu nog niet veel over te zeggen, de automarkt is sowieso extreem in beweging, ook al door de handelsoorlog tussen de Amerikanen en de Chinezen.” 

Paspoortcontroles 

Over de gevolgen voor het toerisme maakt hij zich geen zorgen. “Het Verenigd Koninkrijk valt nu al buiten het Verdrag van Schengen, dus de Britten zijn gewend aan paspoortcontroles. “Ook voor de Britse werknemers van de 180 Britse bedrijfsvestigingen in Limburg zal er weinig veranderen, al vragen er misschien nog meer het Nederlands staatsburgerschap aan, voor nieuwkomers wordt het wellicht lastiger. Voor iedereen geldt: zorg dat je goed bent voorbereid.”

Laat hier een reactie achter

Vul onderstaand formulier in om een reactie achter te laten op dit artikel.
Uw reactie wordt eerst door de redactie gecontroleerd, alvorens deze wordt geplaatst bij het artikel.

Naar boven
Copyright 2018 - RadarLimburg - Gedeputeerde: zachte landing - Limburg en de Brexit - Thema's