Sluiten
RadarLimburg

Limburg en de Brexit

Terug naar overzicht
Limburg en de Brexit
Introductie
Toekomst
Feit
Geschiedenis
Opinie
Introductie

Is de Brexit een ver-van-mijn-bed-show voor Limburg? Beslist niet als je weet dat deze provincie voor twee miljard euro exporteert naar het Verenigd Koninkrijk en voor 900 miljoen euro aan goederen importeert. Inmiddels hebben tenminste drie Britse bedrijven zich vanwege de onrust op het eiland in Limburg gevestigd en blijken een aantal Limburgse transporteurs Groot Brittannië te mijden. RadarLimburg over de gevolgen van de Brexit voor Limburg.

 

 

Toekomst

Door de Brexit verandert er van alles rondom het reizen naar het Verenigd Koninkrijk. Redacteur Laura maakt zich zorgen over vliegen met Britse luchtvaartmaatschappijen na de Brexit en vlogt hierover. Ook Britse studenten in Maastricht maken zich zorgen. Wat voor consequenties heeft een Brexit voor hen?

Feit

Meer dan honderd Britse bedrijven hebben ervoor gekozen zich in Nederland te vestigen. Daarentegen houdt de dreigende Brexit Britten eerder thuis. Volgens het CBS telde de provincie vorig jaar 57.000 Britse gasten, tegenover 60.000 in 2017.

Geschiedenis

De deelname van het Verenigd Koninkrijk aan de EU is sinds de intrede in 1973 al omstreden geweest. Volgens Sam Welie van het Expat Centre Maastricht zijn er meerdere redenen dat zoveel Britten de Europese Unie willen verlaten.

Opinie

De 31e oktober doomsday? "Zo simpel ligt het niet. Brexit is geen kwestie van 'in' of 'uit' van de een op de andere dag", zegt hoogleraar Mathieu Segers. De Britse Glynn Stacey, eigenaar van De Bruin & Stacey Living (een winkel met typische Engelse producten), is helemaal klaar met de onzekerheden rondom de Brexit. In een podcast vertellen twee Limburgse europarlementariërs over het Brexit-proces. 

Sluiten

Huub Narinx over Brexit: 'Van een min een plus maken'

'Twintig jaar terug in de tijd'
'Twintig jaar terug in de tijd'
Auteur
Emile Hollman
Bron
Huub Narinx
Datum
31-10-2019
3
Open item
Reageer op dit item

Als er geen akkoord komt over de Brexit dan zal dat hard aankomen bij het Limburgse bedrijfsleven. Huub Narinx, sinds 2016 directeur van de Limburgse Werkgevers Vereniging (LWV), schat dat Limburgse bedrijven voor vele honderden miljoenen euro omzetten in handel met het Verenigd Koninkrijk. Hoe groot de schade zal zijn, durft hij niet in te schatten.

 

 

Als er geen akkoord komt over de Brexit dan zal dat hard aankomen bij het Limburgse bedrijfsleven. Huub Narinx, sinds 2016 directeur van de Limburgse Werkgevers Vereniging (LWV), schat dat Limburgse bedrijven voor vele honderden miljoenen euro omzetten in handel met het Verenigd Koninkrijk. Hoe groot de schade zal zijn, durft hij niet in te schatten.

In september publiceerde de LWV een enquête over de Brexit die door 132 van de 950 aangesloten bedrijven was ingevuld. Narinx denkt dat zo’n veertig procent van de Limburgse bedrijven zaken doet met Groot-Brittannië. Ongeveer de helft van de ondervraagden geeft aan goed genoeg voorbereid te zijn op de nieuwe situatie. Een overgrote meerderheid (90%) maakt zich zorgen over de maatregelen die op het eiland zelf worden genomen.

Klap

De uitkomsten verbazen de LWV-directeur niet echt. Hij ziet de enquête ook vooral om de mogelijke effecten van de Brexit nog eens onder de aandacht te brengen bij de leden. “Je ziet dat veel ondernemers denken dat het wel los zal lopen, dat er een redelijke deal zal komen. En bij mij is dat niet anders. Ik denk dat de Brexit vooral de Engelsen zelf een klap zal geven. Voor mijn gevoel zijn de gevolgen erger voor de Britten dan voor ons op het vaste land.”

Als het tot een no deal Brexit komt, zullen vooral de transportsector en de groenten- en fruittelers daar schade van ondervinden. Hoeveel, daar durft Narinx geen uitspraak over te doen. Ook een schatting maken van de omzet, vindt hij heikel. “We hebben de enquête geanonimiseerd maar het loopt in de miljoenen. Er is één bedrijf dat de schade op vijftig miljoen euro inschat  en 17% van de ondervraagden geeft aan voor meer dan een miljoen euro om te zetten. Dat is behoorlijk, het gaat om heel veel geld.”

Happig

Huub Narinx (61), ooit directeur van Roda JC, L1 en regio Zuid van Holland Casino denkt dat ondernemers niet erg happig zijn om de Britse was buiten te hangen. Als je voorraad of zogenaamde safety stock gaat opbouwen dan hang je dat niet snel aan de grote klok, voorraad kost altijd geld. Bedrijven die goed zijn voorbereid hebben extra mensen klaar staan indien nodig, hebben contacten met het ministerie, met het exportkantoor met de douane of hebben formulieren ontwikkeld. Ze willen natuurlijk niet het risico lopen dat ze hun klanten straks iets niet kunnen leveren. Warenhuizen vol stock wil je eigenlijk niet meer, wij zijn van de just in time-generatie. En van een vol geladen dubbelasser die bij Hoek van Holland op de douane staat te wachten met groenten en fruit word je niet blij. Zeker als je een levercontract hebt. Elke dag te laat is een boete. Je kunt wel escapes inbouwen maar dat is voor een machinefabriek die maar vijftien apparaten per jaar maakt makkelijker dan een handelaar in vers fruit. Een vrachtauto die stilstaat kost meer dan dat die rijdt. Dus de hele transportsector is zich aan het voorbereiden. Los van vergunningen en importheffingen tot 40% zullen ze de vraag opwerpen: moet ik nog wel rijden of zoek ik een andere afzetmarkt.”

Politieke fratsen

We moeten rekening houden met ernstige gevolgen, zegt de LWV-directeur. “We gaan twintig jaar terug in de tijd. We zijn gewend aan dat vrije handelsverkeer, en zeker een handelsland als Nederland profiteert daarvan. Een ondernemer is gebaat bij zekerheid, duidelijkheid en continuïteit. Dit soort politieke fratsen speelt die ondernemer parten.”

Toch ziet hij ook kansen. “Nederlanders hebben genoeg ondernemingsgeest om van een min een plus te maken. Dat zit in ons volkje. We schakelen sneller dan de Fransen of de Duitsers. Je ziet dat ook terug in de enquête: 44% procent van de (vooral kleinere) bedrijven, vertrouwen erop dat het goed komt en nemen niet of nauwelijks maatregelen. “If you fail to prepair, you prepair to fail”, zeggen de Engelsen maar Hollanders voelen dat niet zo. Natuurlijk weten we niet welke invoerrechten er worden geheven, of diploma’s nog wel erkend worden, of het dataverkeer wordt beschermd. Je kunt tot op zekere hoogte de risicofactoren in kaart brengen maar de oplossingen kun je in veel gevallen nog niet leveren. Als je het eerste traject maar in kaart brengt anders red je het niet.”

Laat hier een reactie achter

Vul onderstaand formulier in om een reactie achter te laten op dit artikel.
Uw reactie wordt eerst door de redactie gecontroleerd, alvorens deze wordt geplaatst bij het artikel.

Naar boven
Copyright 2018 - RadarLimburg - 'Twintig jaar terug in de tijd' - Limburg en de Brexit - Thema's