Sluiten
RadarLimburg

Limburg en de Brexit

Terug naar overzicht
Limburg en de Brexit
Introductie
Toekomst
Feit
Geschiedenis
Opinie
Introductie

Is de Brexit een ver-van-mijn-bed-show voor Limburg? Beslist niet als je weet dat deze provincie voor twee miljard euro exporteert naar het Verenigd Koninkrijk en voor 900 miljoen euro aan goederen importeert. Inmiddels hebben tenminste drie Britse bedrijven zich vanwege de onrust op het eiland in Limburg gevestigd en blijken een aantal Limburgse transporteurs Groot Brittannië te mijden. RadarLimburg over de gevolgen van de Brexit voor Limburg.

 

 

Toekomst

Door de Brexit verandert er van alles rondom het reizen naar het Verenigd Koninkrijk. Redacteur Laura maakt zich zorgen over vliegen met Britse luchtvaartmaatschappijen na de Brexit en vlogt hierover. Ook Britse studenten in Maastricht maken zich zorgen. Wat voor consequenties heeft een Brexit voor hen?

Feit

Meer dan honderd Britse bedrijven hebben ervoor gekozen zich in Nederland te vestigen. Daarentegen houdt de dreigende Brexit Britten eerder thuis. Volgens het CBS telde de provincie vorig jaar 57.000 Britse gasten, tegenover 60.000 in 2017.

Geschiedenis

De deelname van het Verenigd Koninkrijk aan de EU is sinds de intrede in 1973 al omstreden geweest. Volgens Sam Welie van het Expat Centre Maastricht zijn er meerdere redenen dat zoveel Britten de Europese Unie willen verlaten.

Opinie

De 31e oktober doomsday? "Zo simpel ligt het niet. Brexit is geen kwestie van 'in' of 'uit' van de een op de andere dag", zegt hoogleraar Mathieu Segers. De Britse Glynn Stacey, eigenaar van De Bruin & Stacey Living (een winkel met typische Engelse producten), is helemaal klaar met de onzekerheden rondom de Brexit. In een podcast vertellen twee Limburgse europarlementariërs over het Brexit-proces. 

Sluiten

Nedcar hamstert niet

VDL Nedcar hamstert niet
VDL Nedcar hamstert niet
Auteur
Laura Mennen
Bron
Diverse, Nedcar, Sky, PBL
Datum
07-10-2019
3
Open item
Reageer op dit item

Door een no-deal Brexit zouden autoprijzen in het Verenigd Koninkrijk met meer dan 1500 euro stijgen. Daardoor wordt het voor Britse bedrijven aannemelijker naar het vasteland te verplaatsen. VDL Nedcar kocht onlangs gronden van de provincie Limburg in de buurt van de in Born gevestigde fabriek. Ziet het autobedrijf kansen wanneer het VK de EU verlaat?

 
 
 
 
 
 

Door een no-deal Brexit zouden autoprijzen in het Verenigd Koninkrijk met meer dan 1500 euro stijgen. Daardoor wordt het voor Britse bedrijven aannemelijker naar het vasteland te verhuizen. VDL Nedcar kocht onlangs gronden van de provincie Limburg in de buurt van de in Born gevestigde fabriek. Ziet het autobedrijf kansen wanneer het VK de EU verlaat?

Begin dit jaar huurde VDL Nedcar een 25.000 vierkante meter grote opslagruimte langs de A2 (de groene doos) en laadde deze vol met verschillende auto-onderdelen uit het VK. Denk hierbij aan motoren voor de MINI Countryman, zogenaamde subframes, klokken voor in het dashboard, remklauwen en sierstrips. De in Born gevestigde fabriek deed dit om na het Brexit-besluit de productie zoveel mogelijk te garanderen. De fabriek zou na 29 maart zes weken ongestoord vooruit kunnen. 

Doordat de Brexit werd uitgesteld, bleek de hamsteractie niet nodig. In aanloop naar 31 oktober heeft VDL Nedcar besloten een bescheiden voorraad in te slaan. Woordvoerder Miel Timmers: “De afgelopen tijd hadden we gesprekken met onze partner BMW. We besloten op eigen terrein een bescheiden extra voorraad uit het Verenigd Koninkrijk te halen, omdat we verwachten dat de transportstromen snel herstellen.” Tijdens de gesprekken zijn verschillende scenario's besproken. Wat deze precies inhouden, wil Timmers niet vertellen. Volgens het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) is een no-deal Brexit gunstig voor de auto-industrie in Nederland. Dit komt onder meer door de stijgende kosten van de auto-industrie in het Verenigd Koninkrijk waardoor de concurrentiepositie van andere landen sterker wordt. Volgens de Society of Motor Manufactures and Traders (SMMT) zouden autoprijzen in het VK met 1673 euro stijgen wanneer het Verenigd Koninkrijk de EU zonder afspraken verlaat. Dit zou kunnen betekenen dat Engelse bedrijven zich in andere (EU-)landen gaan vestigen. 

Peter Schwarzenbauer, lid van de Raad van Bestuur van BMW, vertelde eerder dit jaar aan de Britse nieuwszender Sky dat bij een no-deal Brexit BMW moet overwegen de productie van MINI's en Rolly Royce auto’s in het moederbedrijf in Oxford te verplaatsen. Het bedrijf zou de extra kosten niet kunnen opvangen. Joost van den Akker, gedeputeerde Economische en Kennisinfrastructuur in Limburg, ziet VDL Nedcar graag uitbreiden.

VDL Nedcar kocht onlangs gronden van de provincie Limburg in de buurt van de fabriek. Timmers: “Samen met de provincie zijn we een procedure gestart voor het geval dat we nieuwe klanten binnenhalen.” Volgens de woordvoerder heeft dit zogenaamde inpassingsplan niks te maken met eventuele positieve gevolgen van de Brexit. Dus of een no-deal Brexit kansen biedt voor VDL Nedcar? “Dat kan ik niet inschatten”, zegt Timmers. “Er zijn net zo goed negatieve scenario's. Het heeft weinig zin daarover te speculeren.” 

 

 

Laat hier een reactie achter

Vul onderstaand formulier in om een reactie achter te laten op dit artikel.
Uw reactie wordt eerst door de redactie gecontroleerd, alvorens deze wordt geplaatst bij het artikel.

Naar boven
Copyright 2018 - RadarLimburg - VDL Nedcar hamstert niet - Limburg en de Brexit - Thema's