Sluiten
RadarLimburg

Limburg in 2030 Deel 2

Terug naar overzicht
Limburg in 2030 Deel 2
Introductie
Toekomst
Feit
Geschiedenis
Opinie
Introductie

Een goede overheid is op zijn toekomst voorbereid. Onder dat motto werkt de provincie Limburg aan de beleidsagenda 2030. Deze maand discussieert het regioparlement over de visies, zwaartepunten en perspectieven. Al eerder gaven honderden Limburgers kun kijk op de zaak in zeven inspiratiesessies.

De Radar-redactie, vol jonge Limburgers wiens toekomst onderwerp van gesprek is, geven hier hun eigen draai aan het thema. Verslagen van opmerkelijke initiatieven, prikkelende interviews met experts en vooral inspirerende scenario' s. Lees en verbaas u!

Toekomst

Lastig, dat getuur in de glazen bol. Hoe kijk je een beetje betrouwbaar 12 jaar vooruit? Radar gebruikt de scenario-methode: op basis van de feiten nu diverse denkbare en aannemelijke ontwikkelingen schetsen, zonder daar een voorkeur voor uit te spreken. Voer voor debat dus, en een handvat voor het maken van moeilijke beleidskeuzes.

Feit

Niet alleen de provincie, ook veel bedrijven, instellingen en initiatiefrijke burgers houden zich bezig met innovatieve projecten. Ze denken na over voedsel, mobiliteit, dementie, toerisme, maar ook de kerk kijkt naar 2030.

Geschiedenis
Opinie
Sluiten

Het medium is de boodschap

Het medium is de boodschap
Het medium is de boodschap
Auteur
Mickey Haimes
Bron
Daryll Cressman
Datum
01-03-2018
3
Open item
Reageer op dit item

Er wordt veel gespeculeerd over de toekomst van kranten. Hoewel de perspectieven verre van rooskleurig lijken, betekent toegenomen digitalisering in elk geval ook dat de boodschap van het nieuws met het medium verandert. Een interview met professor Daryl Cressman van de Universiteit Maastricht over de krant in het jaar 2030.

Er wordt veel gespeculeerd over de toekomst van kranten. Hoewel de perspectieven verre van rooskleurig lijken, betekent toegenomen digitalisering in elk geval ook dat de boodschap van het nieuws met het medium verandert. We hadden een interview met professor Daryl Cressman van de Universiteit Maastricht over de ontwikkeling van de gedrukte pers en het lot van de krant in het jaar 2030.

''De krant blijft een Belgisch biertje.''

Kranten in de toekomst
2030 is slechts twaalf jaar verwijderd van nu. Over twaalf jaar, medio 2030, zal de papieren krant nog steeds bestaan. Net als boeken die ook al vaker ter dood zijn veroordeeld. Verhoogde concurrentie zal naar verwachting wel leiden tot het opheffen van sommige krantentitels. Maar omdat kranten in Nederland onderdeel zijn van het dagelijks leven, zullen ze nooit helemaal verdwijnen. Wat we zullen zien is een verdergaande digitalisering, vooral om de krant te behouden, al moet er een manier worden gevonden om mensen ertoe te brengen voor de inhoud te betalen.

In de jaren negentig zagen we dat mediabedrijven een monopolie op het nieuws hadden, maar na de democratisering van het nieuws door nieuwe media als Facebook en Twitter, beseffen we dat we het gezag en de professionaliteit van de gevestigde media nodig hebben. Het journalistieke metier is onontbeerlijk voor de kwaliteit van de berichtgeving

Het medium is belangrijk
‘Het medium is de boodschap’, luidt een beroemd citaat van de Canadese mediafilosoof Marshall McLuhan. Hij stelde dat het communicatiemiddel een beslissend stempel drukt op de betekenis van de boodschap. Dat de vorm van het medium bepaalt hoe we het nieuws tot ons nemen. Denk daarbij aan de opbouw van krantenkaternen, de koppen, de foto’s, de commentaren en de columns. Als de vorm van het medium verandert, verandert ook de manier hoe we het nieuws tot ons kunnen nemen. Digitaal nieuws richt zich op headlines en koppen terwijl krantenberichten zorgvuldig zijn opgebouwd en meer diepgaande informatie bieden. Digitaal nieuws wordt als kraanwater, overal en goedkoop beschikbaar. De krant blijft een Belgisch biertje.

Neem een initiatief als Blendle dat koppen uit verschillende bladen selecteert, wekken die interesse dan kun je doorklikken naar het bijbehorende artikel. Hoe weet je wat de opening van de krant is als er geen voorpagina is? Verhalen zijn niet interessanter of van grotere nieuwswaarde alleen omdat ze op de voorpagina staan. Het is de keuze van een redacteur, gemaakt op basis van zijn kennis van het lezerspubliek. We gaan ervan uit dat kranten hun eigen mores hebben maar dat wil niet zeggen dat die zaligmakend zijn voor alle media.

Democratisering
Politiek nieuws is niet sexy. Dus je kunt je afvragen of de nieuwe media politieke bijdragen lanceren om aandacht te trekken of omdat ze het politieke nieuws werkelijk belangrijk vinden. Het bijzondere is dat gebruikers van nieuwe media een voorkeur schijnen te hebben voor politiek links georiënteerde berichten. Hoewel we het internet graag beschouwen als een gratis medium, geldt dat niet voor de infrastructuur. De manier waarop we het nieuws verspreiden zal altijd geld kosten en daarmee van invloed zijn op wat we tot ons nemen. Gedegen journalistiek kost geld en hoewel de bronnen steeds kunnen veranderen, discussiëren we al zo’n twintig jaar over de democratisering van het nieuws.

 

Laat hier een reactie achter

Vul onderstaand formulier in om een reactie achter te laten op dit artikel.
Uw reactie wordt eerst door de redactie gecontroleerd, alvorens deze wordt geplaatst bij het artikel.

Naar boven
Copyright 2018 - RadarLimburg - Het medium is de boodschap - Limburg in 2030 Deel 2 - Thema's