Sluiten
RadarLimburg

Limburg in 2030 Deel 2

Terug naar overzicht
Limburg in 2030 Deel 2
Introductie
Toekomst
Feit
Geschiedenis
Opinie
Introductie

Een goede overheid is op zijn toekomst voorbereid. Onder dat motto werkt de provincie Limburg aan de beleidsagenda 2030. Deze maand discussieert het regioparlement over de visies, zwaartepunten en perspectieven. Al eerder gaven honderden Limburgers kun kijk op de zaak in zeven inspiratiesessies.

De Radar-redactie, vol jonge Limburgers wiens toekomst onderwerp van gesprek is, geven hier hun eigen draai aan het thema. Verslagen van opmerkelijke initiatieven, prikkelende interviews met experts en vooral inspirerende scenario' s. Lees en verbaas u!

Toekomst

Lastig, dat getuur in de glazen bol. Hoe kijk je een beetje betrouwbaar 12 jaar vooruit? Radar gebruikt de scenario-methode: op basis van de feiten nu diverse denkbare en aannemelijke ontwikkelingen schetsen, zonder daar een voorkeur voor uit te spreken. Voer voor debat dus, en een handvat voor het maken van moeilijke beleidskeuzes.

Feit

Niet alleen de provincie, ook veel bedrijven, instellingen en initiatiefrijke burgers houden zich bezig met innovatieve projecten. Ze denken na over voedsel, mobiliteit, dementie, toerisme, maar ook de kerk kijkt naar 2030.

Geschiedenis
Opinie
Sluiten

Toerisme: stilte of groei (scenario)

Toerisme: stilte of groei (scenario)
Toerisme: stilte of groei (scenario)
Auteur
Emile Hollman
Bron
Diverse
Datum
01-03-2018
5
Open item
Reageer op dit item

Het Zuid-Limburgse heuvelland behoort tot de kroonjuwelen van de provincie. Moeten we zuinig op zijn, vindt iedereen eigenlijk. Maar waar precies moeten we zuinig op zijn? En wat is zuinig? Twee scenario’s.

Groei
Het Zuid-Limburgs landschap is de productiehal van 20.000 banen, stelde Anya Niewierra, directrice van de VVV Zuid-Limburg eind 2017 in De Stemming, een radioprogramma van L1. Op het eerste gehoor een nogal typische benadering voor een gebied dat het juist moet hebben van stilte, panorama’s, glooiende heuvels met dassenburchten en lieflijke vakwerkhuisjes. Meer dan de helft van de gasten (1,1 miljoen overnachtingen per jaar) komt voor die rust en wil dat beeld graag bevestigd zien.

Bij productiehallen denk je eerder aan de groene kolos langs de A2 bij Holtum of (te) grote loodsen voor paardenliefhebbers in Banholt en Bemelen, de laatste is inmiddels in de volksmond bekend als ‘de Paardenkathedraal’. Kennelijk kiest Niewierra hetzelfde wapen als de tegenstander om het duel aan te gaan. Hij die schermt met economische groei en meer werkgelegenheid. Die pleit voor uitbreiding van Maastricht-Aachen Airport, voor grootschalige landbouw, intensieve veeteelt of het bouwen van bungalowparken of meer vakantiehuizen. Zij schermt met 20.000 banen in de toeristische sector waar zo’n zes miljoen euro in omgaat.

Dat kan een stuk beter. Met de uitbreiding van Maastricht-Aachen Airport, het realiseren van enkele nieuwe bungalowparken, beter openbaar vervoer (inclusief snelle treinverbinding tussen Maastricht en Luik), bredere wegen om alle weggebruikers (wielrenners, motorrijders, oldtimer clubs, wandelaars, fietsers, bestemmingsverkeer, bezoekers) ruim baan te geven, inclusief een Trambaantracé tussen Maastricht en Vaals, valt een grote economische groei te realiseren. De te verwachten groei van het aantal Airbnb’s (naar schatting nu zo’n driehonderd) zal veel meer bezoekers trekken. Dat zou ook kunnen gelden voor een internationale toeristische trekpleister (zoals het afgeblazen Nature Wonder World) al kan de voordracht van het heuvelland op de UNESCO Werelderfgoedlijst ook helpen: eindelijk toeristen trekken van all over the world. Zet er maar gerust een productiehal náást.

Stilte
Uiteindelijk won de stilte het van de groei. Alleen de geregistreerde bewoners van het Heuvelland kunnen met hun eigen auto de dorpen en de steden bereiken, bezoekers zijn aangewezen op zelfrijdende elektrische busjes die ze zelf op adres kunnen programmeren. En die elke tien minuten vertrekken vanaf grote parkeerpleinen bij Vaals en Maastricht. Wie dit eerste Nationaal Stilte Park, inmiddels op de Wereld Erfgoedlijst van Unesco, wil betreden, dient eerst zijn telefoon in een slot te doen. Daarvoor krijg je een voorgeprogrammeerd exemplaar terug met navigatie, tips en (meer dan 550) verhalen uit de streek. Wie wil communiceren met de buitenwereld moet de bus programmeren naar een van de communicatie units. Een noodoproep kan er altijd uit.

Vanaf de dag dat de provinciale politiek de stekker uit Maastricht Aachen Airport trok en gemotoriseerd een exclusief recht werd voor bestemmingsverkeer in het Heuvelland, adverteert de VVV Zuid-Limburg met de termen stiltegebied of internet free zone. Vanuit Brazilië, China en India kwamen journalisten al om reportages te maken. Van heinde en verre komen zogenaamde Bildungstoeristen naar Zuid-Limburg die dagen kunnen wandelen waarbij ze hooguit nu en dan een verharde weg oversteken. In heel Europa is inmiddels doorgedrongen dat fietsers hier nauwelijks last hebben van gemotoriseerd verkeer. Diverse yogascholen hebben zich in de streek gevestigd. De boeren van het Heuvelland legden zich de afgelopen jaren nog meer toe op kleinschalige landbouw en veeteelt.

Het aantal geschatte overnachtingen is opgelopen tot een slordig twee miljoen. Dat aantal zal nog stijgen nu er officieel een vliegverbod geldt boven het gebied – na de Taj Mahal in India is het Heuvelland het tweede toeristische oord ter wereld waarboven niet gevlogen mag worden. (Uitgezonderd drones die wilde katten, dassen, damherten, everzwijnen, lynxen en wolven heimelijk volgen voor toeristen- een toeristische hit.)

De nieuwe bestemming bleek achteraf ook dé troef om de Einstein Telescope binnen te halen. Het bezoekerscentrum is in aanbouw, de hemel is opeens vele malen dichterbij.

Laat hier een reactie achter

Vul onderstaand formulier in om een reactie achter te laten op dit artikel.
Uw reactie wordt eerst door de redactie gecontroleerd, alvorens deze wordt geplaatst bij het artikel.

Naar boven
Copyright 2018 - RadarLimburg - Toerisme: stilte of groei (scenario) - Limburg in 2030 Deel 2 - Thema's