Sluiten
RadarLimburg

Limburg in 2030 Deel 2

Terug naar overzicht
Limburg in 2030 Deel 2
Introductie
Toekomst
Feit
Geschiedenis
Opinie
Introductie

Een goede overheid is op zijn toekomst voorbereid. Onder dat motto werkt de provincie Limburg aan de beleidsagenda 2030. Deze maand discussieert het regioparlement over de visies, zwaartepunten en perspectieven. Al eerder gaven honderden Limburgers kun kijk op de zaak in zeven inspiratiesessies.

De Radar-redactie, vol jonge Limburgers wiens toekomst onderwerp van gesprek is, geven hier hun eigen draai aan het thema. Verslagen van opmerkelijke initiatieven, prikkelende interviews met experts en vooral inspirerende scenario' s. Lees en verbaas u!

Toekomst

Lastig, dat getuur in de glazen bol. Hoe kijk je een beetje betrouwbaar 12 jaar vooruit? Radar gebruikt de scenario-methode: op basis van de feiten nu diverse denkbare en aannemelijke ontwikkelingen schetsen, zonder daar een voorkeur voor uit te spreken. Voer voor debat dus, en een handvat voor het maken van moeilijke beleidskeuzes.

Feit

Niet alleen de provincie, ook veel bedrijven, instellingen en initiatiefrijke burgers houden zich bezig met innovatieve projecten. Ze denken na over voedsel, mobiliteit, dementie, toerisme, maar ook de kerk kijkt naar 2030.

Geschiedenis
Opinie
Sluiten

Vervoer van de toekomst

Vervoer van de toekomst
Vervoer van de toekomst
Auteur
Ruben Weekers
Bron
Datum
01-03-2018
4
Open item
Reageer op dit item

Met 130 over een snelweg terwijl je met je rug naar het stuur zit? Het klinkt gevaarlijk. Toch wordt er nu al geëxperimenteerd met zelfrijdend vervoer op afgeschermde trajecten in Brabant. Hoe ziet dat er in 2030 uit? Een scenario.

De uitstervende chauffeur
I
n 2030 betekent tijd nog steeds geld, nog meer dan nu. In een florerende 24-uurseconomie dient iedereen zo snel mogelijk op zijn plek van bestemming te geraken. Het openbaar vervoer speelt hier op in. In grote Limburgse steden zoals Heerlen of Maastricht is het aanbod van bussen inmiddels verdubbeld. Reizigers kunnen op ieder moment van de dag in no time naar een andere plek reizen. Haltes behoren allang tot de verleden tijd. Reizigers bepalen bij binnenkomst van de shuttlebus waar ze heen willen. Afhankelijk van de bestemming van andere aanwezige reizigers zet het zelfsturend busje zijn reis voort en bepaalt hij zelfstandig zijn route. Daarbij komt dat een rijbewijs ondertussen een overbodige luxe is; veel auto’s rijden autonoom en openbaar vervoer is overal voorhanden.

Niet alleen de reiziger is gebaat bij deze snellere vorm van openbaar vervoer, ook het klimaat ondervindt voordelen hieraan. Sinds het openbaar vervoer volledig zelfrijdend is in Limburg en zo’n 53 procent van de Limburgers een zelfrijdende auto heeft, is de CO2-uitstoot in 2030 met 35 procent verlaagd. Dit is voornamelijk te danken aan de zuinigere manier van rijden; zelfrijdende voertuigen calculeren ver van te voren in wanneer het voertuig stil moet staan en besluiten daarom ver van te voren om gas terug te nemen en het voertuig uit te laten rollen.

''In 2030 zijn er namelijk geen schuldigen meer bij een verkeersongeval.''

Het aandeel van vrachtwagentransport op snelwegen neemt door het zelfrijdend vervoer ook aanzienlijk toe. Meer files dus, zou je denken. Toch niet, door centrale bestuurssystemen rijden vrachtwagens in zogenaamde ‘truckplatoons’ over de weg. Slechts centimeters zitten er tussen de vrachtwagens, waardoor deze vorm van transport een stuk efficiënter is. Inhalen of invoegen zal hierdoor structureel opgevangen worden. Op vaste momenten bieden de platoons ruimte voor afslaand verkeer.

De provincie Limburg nam in 2018 het voortouw op het gebied van zelfrijdend vervoer. Dit legde hen geen windeieren. Een belangrijke verkeersader is de A67 vanuit de Rotterdamse haven naar Venlo. De grensstad werd daarmee dé toekomstige transitieschakel naar de industrie in het Ruhrgebied.

In 2030 bestaat er niet meer zoiets als een WA-autoverzekering. In plaats daarvan wordt de besturende persoon direct verzekerd. In 2030 zijn er namelijk geen schuldigen meer bij een verkeersongeval. Althans, geen mensen in ieder geval. De auto rijdt immers autonoom zonder enige inmenging van een bestuurder. In het geval van een ongeluk kan daarom hooguit de auto als dader worden gezien. Dit heeft als gevolg dat verzekeraars alleen nog een ‘directe verzekering’ aanbieden. Niet langer wordt de schade verhaald op de ene partij die schuldig is. De verzekeringsmaatschappijen van beide partijen vergoeden de schade individueel. Dit bespaart hen veel geld; vroeger besteedden zij veel tijd aan het uitzoeken wie schuldig was. Die handeling is overbodig geworden. Deze vorm van verzekeren is veel meer gericht op het tegenwoordig vervoersklimaat dan de oorspronkelijke vorm. Door het gedeelde gebruik van auto’s heeft allang niet iedereen meer een eigen auto maar deelt een auto, afhankelijk naar ieders behoeften.

De premies van deze directe verzekeringen zijn medio 2030 een stuk lager. Maar liefst 12,6% verschilt de directe verzekering met de huidige verzekering. Reden hiervoor is dat zelfrijdende auto’s minder ongelukken maken omdat de menselijke factor ontbreekt. De zelfrijdende auto herkent door de constante stroom aan data wie er in de buurt is en of hij/zij een potentieel gevaar vormt. Indommelende bestuurders, traag reactievermogen of snelheidsmaniakken behoren dus tot de verleden tijd.

Laat hier een reactie achter

Vul onderstaand formulier in om een reactie achter te laten op dit artikel.
Uw reactie wordt eerst door de redactie gecontroleerd, alvorens deze wordt geplaatst bij het artikel.

Naar boven
Copyright 2018 - RadarLimburg - Vervoer van de toekomst - Limburg in 2030 Deel 2 - Thema's