Sluiten
RadarLimburg

Muziek in Limburg

Terug naar overzicht
Muziek in Limburg
Introductie
Toekomst
Feit
Geschiedenis
Opinie
Introductie

Muziekscholen die fuseren en kleiner worden, gezelschappen die klagen over vergrijzing, de provincie die er aan te pas moet komen om muziekonderwijs op scholen nieuw leven in te blazen.Is Limburg nog wel dé muziekprovincie? 
Cijfers en harde data liggen niet voor het oprapen en zijn vaak niet makkelijk te vergelijken. Maar dat de Maastrichtse muziekschool de afgelopen dertig jaar het aantal cursisten zag dalen van ruim drieduizend naar ruim elfhonderd, spreekt boekdelen.   
Het beeld is helder: de muziekwereld is dringend aan vernieuwing toe. De redactie van Radar Limburg ging op onderzoek uit en maakt de balans op.

Toekomst

Tegen de stroom in vernieuwen: met blaasmuziek 2.0. Limburg op de kaart houden als muziekprovincie: chillen met hiphop. De basis versterken via stimuleringsprogramma's als Door! Moet lukken.

Feit

Moeilijk om de cijfers achter de trend te vangen, maar muzikale scholing is niet meer voor de hand liggend. Toch is muziek manna voor het vitale brein, stellen de neurowetenschappers, hier en elders in Europa.

Geschiedenis

Iedere gemeente zijn eigen scala aan fanfares.Toonladders tussen de Limburgse genen. Het bracht ons Jan Cober. En Pussycat.

Opinie

Hoe het toch nog goed kwam. De verhalen van Arno Piters, Frans Swinkels, Renato Meli, Huub Claessens, Enrico Delamboye, Jean-Pierre Cnoops, Pieter Jansen en Michael Haimes. Encore!

Sluiten

Arno Piters

Arno Piters
Arno Piters
Auteur
Ruben Weekers
Bron
Arno Piters
Datum
01-11-2017
2
Open item
Reageer op dit item

Limburgse muzikanten zijn goed vertegenwoordigd in gerenommeerde orkesten in binnen – en buitenland. Zowel in de wereld van de blaasmuziek en de symfonische muziek. Radar Limburg vroeg zes muzikanten of Limburg nog steeds dé muziekprovincie is.

Naam: Arno Piters
Beroep: klarinettist bij Koninklijk Concertgebouworkest 
Geboortejaar: 1980
Geboorteplaats: Eijsden

 

Hoe bent u met muziek in aanraking gekomen? 

"Ik begon bij de plaatselijke harmonie in Sainte Cécile in Eijsden. Mijn hele familie speelde daar. Op achtjarige leeftijd kreeg ik solfège-les (notenleer red.). Op negenjarige leeftijd wilde ik trompet gaan spelen. Helaas vond m’n vader dat geen goed idee. Uiteindelijk werd het klarinet."

Hoe bent u deze plek terecht gekomen?

"Ik heb vier jaar gestudeerd aan het Conservatorium in Maastricht en vervolgens nog twee jaar op het Amsterdamse Conservatorium. In 2003 speelde ik bij het Radio Symfonie Orkest en deed ik auditie voor een plek bij het Koninklijk Concertgebouworkest. Vijfentachtig mensen deden auditie en ik werd gekozen." 

Heeft uw Limburgse afkomst een rol gespeeld? 

"Zeker, er zijn tal van verenigingen in Limburg. Dat zorgt voor een flinke concurrentie onderling en dat leidt tot een hoog niveau. Er zijn veel goede leraren én goede leerlingen."

Is Limburg nog de muziekprovincie? 

"Weet ik niet eerlijk gezegd. Ik woon al dertien jaar in de Randstad dus heb er weinig zicht op. Ik heb laatst nog op het WMC (Wereld Muziek Concours) gespeeld maar verder kom ik maar zelden in Limburg. Te weinig om er iets zinnigs over te kunnen zeggen in ieder geval."

Laat hier een reactie achter

Vul onderstaand formulier in om een reactie achter te laten op dit artikel.
Uw reactie wordt eerst door de redactie gecontroleerd, alvorens deze wordt geplaatst bij het artikel.

Naar boven
Copyright 2018 - RadarLimburg - Arno Piters - Muziek in Limburg - Thema's