Sluiten
RadarLimburg

Muziek in Limburg

Terug naar overzicht
Muziek in Limburg
Introductie
Toekomst
Feit
Geschiedenis
Opinie
Introductie

Muziekscholen die fuseren en kleiner worden, gezelschappen die klagen over vergrijzing, de provincie die er aan te pas moet komen om muziekonderwijs op scholen nieuw leven in te blazen.Is Limburg nog wel dé muziekprovincie? 
Cijfers en harde data liggen niet voor het oprapen en zijn vaak niet makkelijk te vergelijken. Maar dat de Maastrichtse muziekschool de afgelopen dertig jaar het aantal cursisten zag dalen van ruim drieduizend naar ruim elfhonderd, spreekt boekdelen.   
Het beeld is helder: de muziekwereld is dringend aan vernieuwing toe. De redactie van Radar Limburg ging op onderzoek uit en maakt de balans op.

Toekomst

Tegen de stroom in vernieuwen: met blaasmuziek 2.0. Limburg op de kaart houden als muziekprovincie: chillen met hiphop. De basis versterken via stimuleringsprogramma's als Door! Moet lukken.

Feit

Moeilijk om de cijfers achter de trend te vangen, maar muzikale scholing is niet meer voor de hand liggend. Toch is muziek manna voor het vitale brein, stellen de neurowetenschappers, hier en elders in Europa.

Geschiedenis

Iedere gemeente zijn eigen scala aan fanfares.Toonladders tussen de Limburgse genen. Het bracht ons Jan Cober. En Pussycat.

Opinie

Hoe het toch nog goed kwam. De verhalen van Arno Piters, Frans Swinkels, Renato Meli, Huub Claessens, Enrico Delamboye, Jean-Pierre Cnoops, Pieter Jansen en Michael Haimes. Encore!

Sluiten

Chille blaasmuziek

Chille blaasmuziek
Chille blaasmuziek
Auteur
Monique Holtackers
Bron
Harrie Reumkens
Datum
01-11-2017
3
Open item
Reageer op dit item

Volgens Harrie Reumkens van het Wereld Muziek Concours (WMC) is de muziekwereld toe aan innovatie. “We moeten laten zien dat blaasmuziek chill is; het voor jongere mensen veel meer aantrekkelijk maken.”

 

Minder muziekscholen en leerlingen

Op zijn kaartje staat ‘Artistic Manager’. Reumkens (62) heeft dertig jaar WMC-ervaring en een internationaal netwerk in de muziekwereld opgebouwd. Of Limburg nog wel de muziekprovincie van vroeger is? “Die ze ooit pretendeerde te zijn”, corrigeert Reumkens gelijk. Het aantal muziekscholen en muziekleerlingen neemt af. Een gevolg daarvan is dat er op het vierjaarlijkse WMC slechts negentien Limburgse deelnemers waren dit jaar. In 2009 waren er dat nog drieëndertig. Reumkens: “In 2013 waren er zeventien deelnemers. We zien een licht herstel.”

Volgens Reumkens komt dit omdat het culturele veld enorm is veranderd. De positie van de traditionele vereniging, en dus ook van de muziekverenigingen en koren, is lang niet meer zo vanzelfsprekend als die het ooit was. Muziek is geen vak meer in het basis- en voortgezet onderwijs en de traditionele rol van de kerk, waarbinnen de meeste verenigingen zich bewogen, is sterk afgenomen. “Wij moeten ons er van bewust worden, dat de structuur van onze samenleving drastisch is veranderd. Muziekscholen staan door de institutionalisering tegenwoordig veel te ver af van de verenigingen, ze moeten juist verbonden zijn aan muziekverenigingen. Spanje doet dat beter; de provincie Valencia is daar een mooi voorbeeld van.”

Een nieuwe gouden, muzikale driehoek

Tot 1968 hielden voornamelijk de gemeenschappen rondom de mijnen en de kerk, de blaasmuziek in stand. Dat muziek (ver)bindt is bekend, maar het bespelen van een blaasinstrument hield ook nog eens de longen van de mijnwerkers in redelijke conditie. Dat wat eens zo’n sterk concept leek – de muzikale driehoek van ‘mijn, kerk en blaasmuziek’ - viel na de ondergang van de mijnen, en daarmee de minder belangrijke rol van de kerk, in duigen. “Er moet een nieuwe gouden driehoek komen van ‘muziekopleiding – vereniging – basisscholen’. Muziek kan een geweldige bijdrage leveren aan de ontwikkeling van (jonge) mensen. We moeten jongeren aantrekken. In sommige plaatsen zie je dit al tot stand komen; het project ‘Klinkend Perspectief’ in Parkstad is daar een mooi voorbeeld van.”

 “Er is teveel minachting voor de muziekcultuur”  

 “Muziek is een middel, geen doel!” Reumkens houdt daarbij zijn vinger als een meester in de lucht. Die twee zaken worden volgens hem te vaak verwisseld door verenigingen zelf; voor amateurs is muziek maken geen doel, maar een middel om talenten te ontwikkelen en kansen te benutten. “Ook moet de politiek gaan inzien dat verenigingen tentakels hebben in de samenleving. Ze moet zich realiseren dat er verbindingen liggen richting een hele gemeenschap. Er is te veel minachting voor de muziekcultuur. Verenigingen zijn van groot maatschappelijk belang voor de sociale binding, wereldwijd zelfs. Het WMC is daar, met haar internationale netwerk, een mooi voorbeeld van. En natuurlijk is Limburg nog steeds de muziekprovincie, maar we moeten wel op onze zaak passen!"

Laat hier een reactie achter

Vul onderstaand formulier in om een reactie achter te laten op dit artikel.
Uw reactie wordt eerst door de redactie gecontroleerd, alvorens deze wordt geplaatst bij het artikel.

Naar boven
Copyright 2018 - RadarLimburg - Chille blaasmuziek - Muziek in Limburg - Thema's