Sluiten
RadarLimburg

Muziek in Limburg

Terug naar overzicht
Muziek in Limburg
Introductie
Toekomst
Feit
Geschiedenis
Opinie
Introductie

Muziekscholen die fuseren en kleiner worden, gezelschappen die klagen over vergrijzing, de provincie die er aan te pas moet komen om muziekonderwijs op scholen nieuw leven in te blazen.Is Limburg nog wel dé muziekprovincie? 
Cijfers en harde data liggen niet voor het oprapen en zijn vaak niet makkelijk te vergelijken. Maar dat de Maastrichtse muziekschool de afgelopen dertig jaar het aantal cursisten zag dalen van ruim drieduizend naar ruim elfhonderd, spreekt boekdelen.   
Het beeld is helder: de muziekwereld is dringend aan vernieuwing toe. De redactie van Radar Limburg ging op onderzoek uit en maakt de balans op.

Toekomst

Tegen de stroom in vernieuwen: met blaasmuziek 2.0. Limburg op de kaart houden als muziekprovincie: chillen met hiphop. De basis versterken via stimuleringsprogramma's als Door! Moet lukken.

Feit

Moeilijk om de cijfers achter de trend te vangen, maar muzikale scholing is niet meer voor de hand liggend. Toch is muziek manna voor het vitale brein, stellen de neurowetenschappers, hier en elders in Europa.

Geschiedenis

Iedere gemeente zijn eigen scala aan fanfares.Toonladders tussen de Limburgse genen. Het bracht ons Jan Cober. En Pussycat.

Opinie

Hoe het toch nog goed kwam. De verhalen van Arno Piters, Frans Swinkels, Renato Meli, Huub Claessens, Enrico Delamboye, Jean-Pierre Cnoops, Pieter Jansen en Michael Haimes. Encore!

Sluiten

Muziek in de klas

Muziek in de klas
Muziek in de klas
Auteur
Emile Hollman
Bron
Hanneke Suilen, Door
Datum
01-11-2017
2
Open item
Reageer op dit item

Zo’n honderd scholen in Limburg maken structureel werk van muziek in de klas. Ze worden daarbij geholpen door het project Door! Masterplan Muziekonderwijs Limburg. “Een kind dat anders timide is, kan bij kunstvakken opeens vooraan staan.”

Het begon met Joerie Wilbers, tegenwoordig directeur van cultuurinstelling ECI Cultuurfabriek Roermond. Hij constateerde een jaar of zes geleden tot zijn afgrijzen dat er op de basisschool van zijn zoontje nauwelijks ruimte was voor muziek in klas. Hij verzon een list/project dat via omwegen in vruchtbare aarde landde bij de provincie Limburg en resulteerde in Door!, dat nu drie jaar bestaat.

Hoboïste Hanneke Suilen is een van de kartrekkers van Door! Ze benaderde de provincie zelf namens onderwijsinstelling Kerobei. “We hadden vakleerkrachten die we eigenlijk niet kwijt wilden, maar die door krimp voor de klas moesten en daardoor niet meer inzetbaar waren voor muziekonderwijs.” Ze vond een gewillig oor bij gedeputeerde Ger Koopmans. “Die hoorde alarmerende geluiden vanuit de muziekverenigingen: te weinig aanwas en te weinig connectie met de scholen.”

Geld en keuzes 
Daarop werd het masterplan Door! ontwikkeld en uitgerold. Scholen die zich aanmelden, krijgen vijfduizend euro subsidie voor muziekonderwijs. Daarmee kunnen ze expertise inkopen vanuit een vereniging, de Pabo, de muziekschool of het Conservatorium. Niet alleen de leerlingen krijgen les, ook de leerkrachten worden bijgespijkerd in het geven van muziekles. Suilen: “Een school moet echt laten zien dat je in drie jaar in staat bent jouw leerkracht muziekles te laten geven.”



Inmiddels doen een op de drie Limburgse scholen mee met Door!. Daarmee verplichten ze zich om muziek in hun curriculum te schrijven en zich aan te melden voor het landelijke project Impuls Muziekonderwijs, waardoor ze zich voor vier jaar verzekerd weten van muziekonderwijs. De Provincie Limburg trekt er jaarlijks 200.000 euro plus coördinatie voor uit.

“De resultaten zijn lastig te meten”, zegt Hanneke Suilen. “Maar alle leerlingen op scholen waar het project loopt, krijgen minimaal een half uur muziekles per week. Dat is pure winst. We horen van leerkrachten dat er weer muziek klinkt in de klas en dat ze hun schroom om muziekles te geven hebben overwonnen. Door een harmonie of koor aan een school te koppelen, krijgen verenigingen ook weer een gezicht op scholen.”
 

talent
De voordelen zijn legio. Verenigingen kunnen nieuwe aanwas verwachten, de muziekscholen en het Conservatorium kunnen hun docenten meer inzetten. En ook op school ziet Hanneke Suilen mooie dingen gebeuren: “De leerkracht gaat weer zien welke talenten er in de klas zitten. Vaak is dat een eyeopener voor een leerkracht. Een kind dat anders heel timide en terug getrokken is, kan bij de kunstvakken opeens vooraan staan. We kijken niet alleen naar de mogelijkheden binnen de school, ook naar de verdieping erbuiten.”

Het landelijk project Impuls Muziekonderwijs loopt ten einde, het Limburgse plan wordt aangepast voor een doorstart. Hanneke Suilen: “Als het aan mij ligt is dit voor de eeuwigheid, het is een kwestie van geld en keuzes maken.”

Door! Muziek

Laat hier een reactie achter

Vul onderstaand formulier in om een reactie achter te laten op dit artikel.
Uw reactie wordt eerst door de redactie gecontroleerd, alvorens deze wordt geplaatst bij het artikel.

Naar boven
Copyright 2018 - RadarLimburg - Muziek in de klas - Muziek in Limburg - Thema's