Sluiten
RadarLimburg

Muziek in Limburg

Terug naar overzicht
Muziek in Limburg
Introductie
Toekomst
Feit
Geschiedenis
Opinie
Introductie

Muziekscholen die fuseren en kleiner worden, gezelschappen die klagen over vergrijzing, de provincie die er aan te pas moet komen om muziekonderwijs op scholen nieuw leven in te blazen.Is Limburg nog wel dé muziekprovincie? 
Cijfers en harde data liggen niet voor het oprapen en zijn vaak niet makkelijk te vergelijken. Maar dat de Maastrichtse muziekschool de afgelopen dertig jaar het aantal cursisten zag dalen van ruim drieduizend naar ruim elfhonderd, spreekt boekdelen.   
Het beeld is helder: de muziekwereld is dringend aan vernieuwing toe. De redactie van Radar Limburg ging op onderzoek uit en maakt de balans op.

Toekomst

Tegen de stroom in vernieuwen: met blaasmuziek 2.0. Limburg op de kaart houden als muziekprovincie: chillen met hiphop. De basis versterken via stimuleringsprogramma's als Door! Moet lukken.

Feit

Moeilijk om de cijfers achter de trend te vangen, maar muzikale scholing is niet meer voor de hand liggend. Toch is muziek manna voor het vitale brein, stellen de neurowetenschappers, hier en elders in Europa.

Geschiedenis

Iedere gemeente zijn eigen scala aan fanfares.Toonladders tussen de Limburgse genen. Het bracht ons Jan Cober. En Pussycat.

Opinie

Hoe het toch nog goed kwam. De verhalen van Arno Piters, Frans Swinkels, Renato Meli, Huub Claessens, Enrico Delamboye, Jean-Pierre Cnoops, Pieter Jansen en Michael Haimes. Encore!

Sluiten

Muzikaal China

Muzikaal China
Muzikaal China
Auteur
Monique Holtackers
Bron
Frans Swinkels
Datum
01-11-2017
3
Open item
Reageer op dit item

Frans Swinkels, sinds vijftien jaar directeur-eigenaar van Adams Muziekcentrale in Ittervoort, vindt dat er meer vernieuwing in het Limburgse muziekonderwijs moet komen. "Maar laat een leraar die fanatiek sporter is in godsnaam geen muziekles geven."

De muziekcentrale van Adams staat vol slagwerk en blinkend blaasinstrumentaria. In het pand, dat twee keer groter is dan een voetbalveld, werken 120 mensen aan de reparatie of ontwikkeling van muziekinstrumenten die wereldwijd worden afgenomen.  De medewerkers van Adams vinden het belangrijk dat muzikale kennis wordt gedeeld en overgedragen. Daarom ondersteunt het bedrijf het project DOOR!, een initiatief van de Provincie om muziekeducatie op basisscholen te stimuleren. Ook organiseert Adams grote muziekevenementen, workshops en masterclasses. Het muzikale hart van Adams klopt internationaal.

China muzikaal vooruitstrevend
Volgens Frans Swinkels moet er vernieuwing komen in het Limburgse muziekonderwijs. Noten lezen leerde je vroeger volgens de traditionele blokfluitlessen. Omdat dat goed functioneert, gebeurt dat nu nog steeds. Maar volgens Swinkels kun je ook andere manieren bedenken om noten te leren, die nog béter aansluiten bij de huidige belevingswereld van een kind. “China is daar heel vooruitstrevend in.” Door het maximaal-twee-kinderen-beleid zien Chinezen kinderen als een groot goed en moeten ze zoveel mogelijk leerkansen krijgen. Ook op muzikaal vlak vertelt Frans Swinkels. “In Shanghai zit één van onze grootste importeurs. Ze ontwikkelen daar muziekmethodes speciaal voor kids. Dat is booming daar. We gaan onderzoeken of de Chinese aanpak ook in Europa succesvol kan zijn.”  
Klik op deze link voor een beeldenimpressie van muziekeducatie in China: https://weibo.com/u/5173524558?is_hot=1

Interactieve muziekwanden voor kinderen 
De Chinese muziekeducatie slaat volgens Frans Swinkels aan omdat er goed wordt gekeken naar de belevingswereld van het kind. Muziekinstrumenten worden kindvriendelijk gemaakt met leuke kleurtjes of lichte materialen en de muzieklessen worden luchtig en vrolijk en gegeven. “Op een muziekbeurs in Shanghai heb ik gezien hoe fantastisch dat concept wordt ontvangen. Daar werd zelfs gewerkt met interactieve muziekwanden en vloeren; kinderen bewogen met hun armen en benen en overal zag je lichten verschijnen en hoorde je muzieknoten klinken. Dat is toch fantastisch voor kinderen?”

“Laat een sporter geen muziekles geven” 

Frans Swinkels: “Vroeger werd muziek door familieleden ónderling aan elkaar doorgegeven. Vader bij de harmonie; alle kinderen bij de harmonie. En dat ging van generatie op generatie. “Als je ergens op bezoek ging, dan stond het onder de trap bomvol met muziekinstrumenten van het hele gezin.Er waren zelfs wachtlijsten bij vele harmonieën.” Maar die tijden zijn voorbij weet hij. De interesse voor muziek moet volgens hem dus op een andere manier worden aangewakkerd. Basisscholen kunnen hier een belangrijke rol in spelen. “Dat wordt landelijk ook steeds meer erkend, kijk maar naar het initiatief ‘Meer muziek in de klas’ met ambassadeurs als Koningin Maxima en Joop van den Ende. Ze proberen scholen te enthousiasmeren voor muziekonderwijs. Maar laat een leraar die fanatiek sporter is in godsnaam geen muziekles geven. Dat wordt een flop. Er moet kwaliteit voor de klas staan en iemand die vanuit passie doceert. We kunnen kinderen best opnieuw enthousiast maken voor muziek, maar dat moet wel echt op een andere manier dan vroeger.”

Laat hier een reactie achter

Vul onderstaand formulier in om een reactie achter te laten op dit artikel.
Uw reactie wordt eerst door de redactie gecontroleerd, alvorens deze wordt geplaatst bij het artikel.

Naar boven
Copyright 2018 - RadarLimburg - Muzikaal China - Muziek in Limburg - Thema's