Sluiten
RadarLimburg

Muziek in Limburg

Terug naar overzicht
Muziek in Limburg
Introductie
Toekomst
Feit
Geschiedenis
Opinie
Introductie

Muziekscholen die fuseren en kleiner worden, gezelschappen die klagen over vergrijzing, de provincie die er aan te pas moet komen om muziekonderwijs op scholen nieuw leven in te blazen.Is Limburg nog wel dé muziekprovincie? 
Cijfers en harde data liggen niet voor het oprapen en zijn vaak niet makkelijk te vergelijken. Maar dat de Maastrichtse muziekschool de afgelopen dertig jaar het aantal cursisten zag dalen van ruim drieduizend naar ruim elfhonderd, spreekt boekdelen.   
Het beeld is helder: de muziekwereld is dringend aan vernieuwing toe. De redactie van Radar Limburg ging op onderzoek uit en maakt de balans op.

Toekomst

Tegen de stroom in vernieuwen: met blaasmuziek 2.0. Limburg op de kaart houden als muziekprovincie: chillen met hiphop. De basis versterken via stimuleringsprogramma's als Door! Moet lukken.

Feit

Moeilijk om de cijfers achter de trend te vangen, maar muzikale scholing is niet meer voor de hand liggend. Toch is muziek manna voor het vitale brein, stellen de neurowetenschappers, hier en elders in Europa.

Geschiedenis

Iedere gemeente zijn eigen scala aan fanfares.Toonladders tussen de Limburgse genen. Het bracht ons Jan Cober. En Pussycat.

Opinie

Hoe het toch nog goed kwam. De verhalen van Arno Piters, Frans Swinkels, Renato Meli, Huub Claessens, Enrico Delamboye, Jean-Pierre Cnoops, Pieter Jansen en Michael Haimes. Encore!

Sluiten

Popcultuur in Limburg

Popcultuur in Limburg
Popcultuur in Limburg
Auteur
Ruben Weekers
Bron
Diverse
Datum
01-11-2017
4
Open item
Reageer op dit item

Popmuziek moet prioriteit krijgen in Limburg, stelde de provincie in 2013. Dus kwamen er twee nieuwe podia bij en binnenkort twee nieuwe zalen. Limburg telt nu negen poppodia plus zo’n veertig repetitieruimtes. ‘’Andere provincies hebben nog altijd een stuk meer te bieden.’’

Naast het bieden van een podium gaan de Limburgse poppodia zich in de toekomst steeds meer toeleggen op talentontwikkeling, zo luidde het in de provinciale muzieknotitie ‘De popsector in Limburg’ uit 2013. De vraag is of deze doelstelling inmiddels is gerealiseerd. Met de komst van twee nieuwe podia in 2013 (Grenswerk in Venlo en Volt in Sittard) plus twee nieuwe zalen (de Maastrichtse Muziekgieterij (1.100 bezoekers) en de Heerlense Nieuwe Nor (600 bezoekers) lijkt het Limburgse poplandschap te bloeien. Limburg telt namelijk jaarlijks zo’n achthonderd concerten per jaar, dus dat mag ook wel. Dat vindt althans Paul Moerel, consulent popmuziek van het Huis voor de Kunsten Limburg: ‘’Naast de bouw van nieuwe podia is er sinds 2015 jaarlijks 300.000 euro vrijgemaakt voor de provinciale popkoepel Stichting Popmuziek Limburg (SPL) die zich met name inzet op talentontwikkeling en de samenwerking binnen de popsector bevordert. Talentprojecten zoals Euregio Music Exchange, een intensieve masterclass voor singer-songwriters en het muziekplatform 27 Tapes ontstonden hierdoor. Ook oefenruimtes krijgen door deze begroting upgrades, en die waren op sommige plekken hard nodig.’’ Tim Gaal, directeur van poppodium Grenswerk in Venlo: ‘’Het aanbod van oefenruimtes is van wezenlijk belang. Artiesten moeten worden begeleid in het repeteren en presenteren van hun muziek. Vervolgens kun je talentvolle bands als voorprogramma gaan programmeren. Het is veel meer dan alleen oefenen.’’

‘’De grote acts komen niet naar de kleine zalen, daar is al minstens een capaciteit van duizend mensen voor nodig.''


Concullega’s

Wim Smeets, directeur van de Muziekgieterij Maastricht: ‘’Popmuziek staat niet voor niets tot en met 2020 op de provinciale begroting.’’ Hij is dan ook in zijn nopjes met de nieuwe zaal die ‘zijn’ Muziekgieterij krijgt. Het geeft hem meer mogelijkheden om grotere artiesten te boeken: ‘’De grote acts komen niet naar de kleine zalen, daar is al minstens een capaciteit van duizend mensen voor nodig. Met de nieuwe zaal kunnen we internationaler en dus groter programmeren.’’ 
Iedereen wil natuurlijk de beste acts voor zijn eigen podium, resulteert dit niet in elkaars vliegen afvangen? ‘’Het komt zelden voor dat Limburgse poppodia op dezelfde artiest azen; ieder podium heeft een eigen identiteit en muziekgenre. Aan de andere kant is het natuurlijk aantrekkelijker voor een artiest om drie shows in de buurt te kunnen doen in plaats van één.’’ Tim Gaal van Grenswerk deelt deze mening maar ziet tegelijkertijd een verschil tussen artiest- en publieksconcurrentie: ‘’De concurrentie in het artiestenaanbod is er in de vorm van gezonde competitie, concurrentie om publiek is er nagenoeg niet. Mensen gaan toch naar het dichtstbijzijnde podium.’’
Limburg houdt haar eretitel ‘muziekprovincie’ dus in ere, zou je zeggen. Toch is Smeets realistisch: ‘’Het aanbod in andere provincies is nog altijd groter dan in Limburg. Kijk naar Gelderland, Utrecht of Noord-Holland. Daar zijn nog altijd grotere zalen met een groter aanbod.’’

Brabantse bovenburen

Jos Feijen, directeur van de Eindhovense Effenaar, ziet ondanks het groeiende aanbod in Limburg geen beren op de weg: ‘’De Effenaar trekt voornamelijk publiek uit de regio Brabant aan, daar zullen de Limburgse podia niet veel aan veranderen. Waar de artiesten optreden zullen zij altijd zelf beslissen, daar heb je als popzaal weinig invloed op.’’ Dat het Limburgse poplandschap bloeit, ziet Feijen wel: ‘’De Limburgse zalen waren beperkt. Nu komt er een groter aanbod, dat zal ze zeker ten goede komen. Toch moet ik eerlijk zeggen dat ik me er niet zo mee bezig houd, misschien dat dat al iets aangeeft.’’ 

Nieuwe Nor (Heerlen)
Capaciteit: 350 bezoekers (binnenkort 1000)
Subsidie 2015: 291.668 euro
Subsidie 2016: 285.492 euro
Omzet 2015: 673.193 euro
Omzet 2016: 707.082 euro

Grenswerk (Venlo)
Capaciteit: 550 bezoekers
Subsidie 2015: 510.863 euro 
Subsidie 2016: 517.849 euro
Omzet 2015: 886.113 euro
Omzet 2016: 898.385 euro

Muziekgieterij (Maastricht)
Capaciteit: 550 bezoekers (binnenkort 1650)
Subsidie 2015: 361.467 euro
Subsidie 2016: 365.082 euro
Omzet 2015: 527.623 euro
Omzet 2016: 622.505 euro

Volt (Sittard)
Capaciteit: 700 bezoekers
Subsidie 2015: 370.000 euro 
Subsidie 2016: 366.000 euro
Omzet 2015: 631.000 euro   
Omzet 2016: 640.000 euro

ECI Cultuurfabriek (Roermond)
Capaciteit: 550 personen
Subsidie 2015: 2.164.009 euro
Subsidie 2016: 1.645.885 euro
Omzet 2015: 3.472.197 euro
Omzet 2016: 2.409.777 euro
(Niet alle subsidie voor de ECI is voor muziek; ook o.a. theater en dans delen hierin mee.)

De Oefenbunker (Landgraaf)
Capaciteit: 240 personen

De Bosuil (Weert)
Capaciteit: 660 bezoekers

Azijnfabriek (Roermond)
Capaciteit: 275 bezoekers

Limburgzaal (Heerlen)
Capaciteit: 1600 bezoekers

Laat hier een reactie achter

Vul onderstaand formulier in om een reactie achter te laten op dit artikel.
Uw reactie wordt eerst door de redactie gecontroleerd, alvorens deze wordt geplaatst bij het artikel.

Naar boven
Copyright 2018 - RadarLimburg - Popcultuur in Limburg - Muziek in Limburg - Thema's