Sluiten
RadarLimburg

Muziek in Limburg

Terug naar overzicht
Muziek in Limburg
Introductie
Toekomst
Feit
Geschiedenis
Opinie
Introductie

Muziekscholen die fuseren en kleiner worden, gezelschappen die klagen over vergrijzing, de provincie die er aan te pas moet komen om muziekonderwijs op scholen nieuw leven in te blazen.Is Limburg nog wel dé muziekprovincie? 
Cijfers en harde data liggen niet voor het oprapen en zijn vaak niet makkelijk te vergelijken. Maar dat de Maastrichtse muziekschool de afgelopen dertig jaar het aantal cursisten zag dalen van ruim drieduizend naar ruim elfhonderd, spreekt boekdelen.   
Het beeld is helder: de muziekwereld is dringend aan vernieuwing toe. De redactie van Radar Limburg ging op onderzoek uit en maakt de balans op.

Toekomst

Tegen de stroom in vernieuwen: met blaasmuziek 2.0. Limburg op de kaart houden als muziekprovincie: chillen met hiphop. De basis versterken via stimuleringsprogramma's als Door! Moet lukken.

Feit

Moeilijk om de cijfers achter de trend te vangen, maar muzikale scholing is niet meer voor de hand liggend. Toch is muziek manna voor het vitale brein, stellen de neurowetenschappers, hier en elders in Europa.

Geschiedenis

Iedere gemeente zijn eigen scala aan fanfares.Toonladders tussen de Limburgse genen. Het bracht ons Jan Cober. En Pussycat.

Opinie

Hoe het toch nog goed kwam. De verhalen van Arno Piters, Frans Swinkels, Renato Meli, Huub Claessens, Enrico Delamboye, Jean-Pierre Cnoops, Pieter Jansen en Michael Haimes. Encore!

Sluiten

Worstelen met muziek

Worstelen met muziek
Worstelen met muziek
Auteur
Deborah Parren
Bron
Diverse
Datum
01-11-2017
4
Open item
Reageer op dit item

Rijk en provincie willen dat vanaf 2020 elke basisschool muziekles aanbiedt aan zijn leerlingen. Dankzij projecten als Klinkend Perspectief, Door! en Impuls lijkt dat te gaan lukken. Maar nog niet elke school is er klaar voor.

 “Ik heb het schaamrood op mijn kaken”, reageert Peusie Tinnemans, directrice van basisschool De Steenen Brug in Roermond, op de vraag wat zij aan muziekonderwijs doen. “We doen vrij weinig aan muziek”, zegt ze. “Het vak muziek is een ondergeschoven kindje geworden vanwege alle veranderingen die we moesten doorvoeren.”

Ook Ron Offermans, directeur van basisschool De Robbedoes in Vaals, geeft aan dat zijn school vooral druk is met de algemene ontwikkeling van de kinderen. “Ouders en school vinden taal en rekenen het belangrijkste. Maar we zien dat creatieve vakken zeker een bijdrage leveren aan verder ontwikkeling van kinderen.” Basisschool De Samensprong in Grubbenvorst heeft op dit moment nog geen vaste methode voor muziekles. “We zijn wel op zoek hoe we invulling kunnen geven aan de creatieve vakken”, vertelt directeur Robert Joosten. “In februari bekijken we hoe we dat gaan doen.”

“We doen vrij weinig aan muziek”

Engelse hits
Op basisschool Onder de Linden in Beringe krijgen zo’n vijftien kinderen van groep 4 na school blokfluitles. “Dat is in samenwerking met de plaatselijke fanfare”, vertelt directrice Gerty van Loon. In groep 5 is er een project waarbij de leerlingen in zo’n zeven weken een instrument leren spelen. “Dat project gaat na de meivakantie onder schooltijd lopen. Aan het eind is er een voorstelling.” Ook op basisschool De Samensprong in Horst is er tweemaandelijks een voorstelling. “Hierin komen onder andere muziek, dans en drama aan bod”, legt Joosten uit.

De scholen in de regio Horst aan de Maas oriënteren zich nu hoe ze het muziekonderwijs een impuls kunnen geven. Muziek val hier onder de noemer wereldoriëntatie. En er wordt gezongen in de klas. Net als in de kleuterklassen van basisschool De Steenen Brug. “In de groepen 6, 7 en 8 is er een methode om met Engelse hits van tegenwoordig de taal machtig te worden”, vertelt Tinnemans. “Maar muziekmethodes moeten we nog aanschaffen.”

De basisscholen zijn wel al de samenwerking aangegaan met plaatselijke muziekverenigingen en andere organisaties. “Wij hebben contact met de muziekvereniging om de muziek een impuls te geven”, geeft Joosten van de basisschool in Horst aan. “Het is een win-winsituatie, want op deze manier krijgt de vereniging weer nieuwe aanwas.” De provinciale campagne Door! is ook al op verschillende basisscholen actief. “Abby Lümpens van Door! verzorgt de komende drie jaar workshops in de groepen 5, 7 en 8”, vertelt Offermans van de basisschool in Vaals. “Groep 6 krijgt instrumentale les met de plaatselijke harmonie.” Groepen 3 en 4 krijgen alleen reguliere muziekles. De school pakt het vanaf groep 5 intensiever op. “We nemen de verantwoordelijkheid voor muziekles weg bij docenten en leggen die bij Abby neer.”

Basisschool De Steenen Brug in Roermond werkt samen met ECI Cultuurfabriek. “Er is een cultuurbudget van 11 euro per leerling”, legt Tinnemans uit. “Klein koperdocent Hub Boesten van de muziekschool gaat met de kinderen aan de slag met instrumenten.” De school wil structureler muziekonderwijs bieden. “Daar moeten we nog een beleid voor schrijven.” 

Vakdocent
De scholen hebben allemaal wel leerkrachten die affiniteit hebben muziek. Maar een muziekleraar, hebben de meeste scholen niet. Een uitzondering is de school in Beringe. “Wij hebben een vakleraar die elke groep om de week een half uur muziekles geeft. Ook denkt hij rond feestdagen mee hoe die met muziek ingevuld kunnen worden”, vertelt Van Loon. “Teambegeleiding vanuit het project Door! is voor ons het meest effectief”, verklaart de Vaalser schooldirecteur. De basisschool in Horst heeft er bewust voor gekozen geen vakdocent in huis te halen. “De leraar moet zoveel mogelijk kunnen”, vindt Joosten. Daar denkt de schooldirectrice van Roermond anders over. “Ik mis de vakdocenten. Er wordt verwacht dat ze alleskunners zijn. Je kunt niet overal goed in zijn. Geen enkele afgestudeerde Pabostudent vindt alle vakken leuk. Culturele vakken zijn heel specifiek. Hoe beter de docent zijn vak kent, hoe meer de kinderen daarvan leren.” De school is overigens wel voornemens om leerkrachten die affiniteit hebben met muziek op Fontys Pabo als specialist op te leiden.

Laat hier een reactie achter

Vul onderstaand formulier in om een reactie achter te laten op dit artikel.
Uw reactie wordt eerst door de redactie gecontroleerd, alvorens deze wordt geplaatst bij het artikel.

Naar boven
Copyright 2018 - RadarLimburg - Worstelen met muziek - Muziek in Limburg - Thema's