Sluiten
RadarLimburg
Plastic
Introductie
Toekomst
Feit
Geschiedenis
Opinie
Introductie

De Britten, de Belgen en dus ook de Europeanen kondigden voor de zomer maatregelen aan om minder plastic te gebruiken. Geen ballonnen meer, geen wattenstaafjes of wergwerpbestek. En vooral geen plastic soep in de oceanen. Hoe zit het dan met het zichtbare en onzichtbare plastic in de Maas? Hoe organiseren we het ophalen en recyclen van het plastic in deze provincie? De redactie van Radar brengt de problematiek van het plastic in woord, beeld en geluid.   

 

 

 

 

Toekomst

Gaat het ons lukken, zonder plastic? De Radar-redactie nam zichzelf een week de maat. Zie wat we verzamelden en ook hoe we deden het zonder plastic. Slotsom: het kan, maar vraag niet hoe! In ieder geval moet ook de overheid aan de bak. In het scenario Denemarken lees je hoe. Hoogleraar Ad Ragas waarschuwt daarbij: wacht niet op de wetenschap maar handel nu.

Feit

Mijn hemel wat een troep. De lage waterstand in de Maas onthulde hoge afvalhopen, waaronder massa' s plastic. Minstens zoveel rommel ligt er naast onze snelwegen, maar dat slijtrubber ziet niemand. En wat te denken van het nano-plastic, evenmin zichtbaar voor het blote oog, maar een sluipmoordenaar op termijn die we pas net in beeld krijgen. Daarom Limburg: allemaal opletten en minderen. Zie de redactionele bijdrage met een top tien vol goede raad.

Geschiedenis

We kunnen het ons nauwelijks voorstellen, maar twee generaties terug hadden we nog geen plastic. Omdat het goedje zo gemakkelijk en goedkoop kan worden geproduceerd, is er nu bijna geen product zonder deze kunststof. Luister naar de verhalen van onze geheelonthoudende grootouders. Wil je weten waar de plasic opmars begon, bezoek dan het online plastic museum en bezie de tijdlijn die ons van het 17e eeuwse rubber voert naar de kunststofrevolutie van de afgelopen decennia. 

Opinie

Kijk, we hebben veel last van zwervend en vervuilend plastic, maar stiekem ook veel plezier. De maakindustrie herinnert ons eraan dat we het samen gretig gebruiken, en dat daar ook nog toekomst voor is. Wel uitzoeken hoe we kunnen hergebruiken en recyclen stelt Frank Wassenberg, en vooral hoe we plastic kunnen vervangen door betere alternatieven. Helemaal zonder is wel een uitdaging voor enkelingen. Zie hoe Teun het aanpakt.

Sluiten

Innovatie in plastic

Innovatie in plastic
Innovatie in plastic
Auteur
Rens Knapen
Bron
AMIBM, Fuenix Ecogy
Datum
04-09-2018
10
Open item
Reageer op dit item

Afvalgiganten Suez en LyondellBasell bundelen sinds maart dit jaar hun krachten in de QCP-Fabriek in Geleen om daar hoogwaardige kwaliteit plastic te kunnen recyclen. De QCP-Fabriek is niet de enige plek waar creatievelingen en wetenschappers bij elkaar zitten om de verwerking van de enorme hoeveelheid afval die we dagelijks gebruiken tegen te gaan. Er gebeuren namelijk dagelijks nieuwe ontwikkelingen in deze sector. 

Afvalgiganten Suez en LyondellBasell bundelen sinds maart dit jaar hun krachten in de QCP-Fabriek in Geleen om daar hoogwaardige kwaliteit plastic te kunnen recyclen. De QCP-Fabriek is niet de enige plek waar creatievelingen en wetenschappers bij elkaar zitten om de verwerking van de enorme hoeveelheid afval die we dagelijks gebruiken tegen te gaan. Er gebeuren namelijk dagelijks nieuwe ontwikkelingen in deze sector.

AMIBM

Neem bijvoorbeeld het Aachen-Maastricht Institute for Biobased Materials (AMIBM), een samenwerking tussen de universiteiten van Aken en Maastricht University. Op de Brightlands Chemelot campus houdt men zich bezig met zogenaamde biobased materials, materialen van een natuurlijke bron als bijvoorbeeld suiker of zetmeel die als alternatief gebruikt kunnen worden voor plastic.

Dr. Yvonne van der Meer is universitair hoofddocent duurzaamheid en leider van de onderzoeksgroep Sustainability van het AMIBM, waar ze zich vooral specialiseert in de verduurzaming van het proces dat nodig is om de biobased alternatieven  te produceren. "Op dit moment kunnen we geen biobased materialen produceren die een minder grote Co2-voetafdruk hebben dan de varianten van plastic", zegt ze. "Maar de plastic industrie is dan ook zoveel meer gespecialiseerd en gestroomlijnd dan ons werkveld. Er is dus meer tijd nodig om de biobased industrie minder vervuilend te maken." 

                                     

Haar collega, Jules Haring, chemisch technoloog van het instituut die gespecialiseerd is in macromoleculaire fysica en technologie, legt dat uit.  "In landen als Brazilië en Australië zijn enorme hoeveelheden suikeroverschot waar wij prachtige producten mee kunnen maken. Alleen kost het transporteren van deze grondstoffen naar Nederland zo enorm veel fossiele brandstoffen dat het proces er vele malen minder efficiënt door wordt."

Het recyclen van plastic gaat volgens Jules vaak fout omdat mensen geen idee hebben wat er nou in welke bak gegooid mag worden. "We hebben een nationaal symbool, het kiemplantsymbool, wat aangeeft dat het materiaal composteerbaar is en in de groenbak moet.Veel mensen herkennen dit symbool niet. Plak dit symbool op iedere groenbak, breng het herkenbaar in beeld en je zult zien dat mensen hun afval vanzelf beter gaan scheiden.

Over de oplossing voor de plastic soep zijn beide collega's het met elkaar eens: de plasticindustrie moet circulair gemaakt worden. "Kijk, op dit moment zijn er twee ketens binnen de levenscyclus van plastic waar we niks mee kunnen", legt Jules uit. "Namelijk: afval, zwerfafval dat in de natuur gedumpt wordt en daardoor niet in de recyclefabrieken terecht komt, en het terugkeren naar de oorspronkelijke staat van de grondstof, het terugbrengen naar aardolie."

 

 

Fuenix Ecogy

De sleutel om een brug te bouwen tussen die laatste schakels, zou nog wel eens in Weert kunnen liggen. Aan de Graafschaphornelaan ligt namelijk de testfabriek van het bedrijf Fuenix Ecogy. Fuenix werkt aan technieken om het afval van plastic terug te brengen naar aardolie, zodat het materiaal een nieuw leven kan gaan leiden. Je zou dus kunnen zeggen dat ze het materiaal herrijst, net het mythisch wezen waar het bedrijf naar vernoemd is, de Fenix, die uit haar eigen as herboren wordt. 

Wanneer hij niet rondreist om kennis met soortgelijke bedrijven te delen of partners voor Fuenix zoekt, is Sirt Mellema, CEO van Fuenix Ecogy, te vinden in de testfabriek in Weert. Sinds 2014 is het bedrijf aan het sleutelen aan haar zogenaamde 'ECOGY' techniek waarmee het met relatief weinig Co2-verbruik plastic op kan delen in meerdere bruikbare materialen, waaronder aardolie. "Het doel is uiteindelijk om ons eigen transport volledig op zelfgeproduceerde aardolie te laten draaien." 

 


En circulair denken, zodat geen enkele stroom van energie en materiaal verloren gaat, dat staat hoog in het vaandel binnen Fuenix. "Binnen deze fabriek wordt al onze stroom zelf verwekt met een gasgenerator, maar het Fuenix-concept houdt ook in dat alle verschillende materialen die vrijkomen bij het verwerken van het afval op een efficiënte manier gebruikt worden. Zo werken we momenteel bijvoorbeeld aan een partership met Bolsius, dat van een van onze restproducten kaarsen wil maken."

Ondanks dat hij directeur is van een commercieel bedrijf, heeft Sirt ook een ander doel: de plastic soep aanpakken. Fuenix wil dit heel dicht op de bron zelf doen. "De huidige testfabriek in Weert is volledig ingericht om efficiënt gebruik te maken van de omgeving. Zo zijn de machines gebouwd door VDL, een lokaal machinebouwbedrijf, en krijgen we ons plasticafval aangeleverd door Suez. Door het dicht bij huis te zoeken, verminder je transport en daarmee de fossiele grondstoffen die gebruikt moeten worden, en help je je omgeving ook nog eens een handje. Ditzelfde concept willen we ook bij de grootste vervuiler inzetten, namelijk in Azië. Fuenix heeft daarom als richtlijn dat iedere tweede Fuenix fabriek die gebouwd gaat worden, zich in Azië bevindt. Zodat we het probleem zo dicht mogelijk bij de bron aan kunnen pakken."


De hamvraag is natuurlijk hoe dichtbij de techniek is om ook in de praktijk gebruikt te worden. "De eerste fabriek uitbouwen en draaiende hebben is iets wat ik tussen 2020 en 2022 verwacht. Het gebruik van onze restproducten zoals Bolsius dat wil doen zie ik binnen één jaar al lopen."

                                                                           

 

 
Laat hier een reactie achter

Vul onderstaand formulier in om een reactie achter te laten op dit artikel.
Uw reactie wordt eerst door de redactie gecontroleerd, alvorens deze wordt geplaatst bij het artikel.

Naar boven
Copyright 2018 - RadarLimburg - Innovatie in plastic - Plastic - Thema's