Sluiten
RadarLimburg

Zo kan het dus ook!

Terug naar overzicht
Zo kan het dus ook!
Introductie
Toekomst
Feit
Geschiedenis
Opinie
Introductie

Er zijn altijd mensen of organisaties die in weerwil van wat hip is of wijs, indien nodig tegen de stroom in, dingen voor elkaar krijgen die niet zo voor de hand liggen. Een jonge agrarisch ondernemer die nu een boerenbedrijf overneemt, een wiskundeleraar die vanuit Hoensbroek les geeft op een school in Gouda. RadarLimburg zocht een aantal van deze mensen op.

Toekomst

Initiatiefnemer Jop Delheij hoopt andere jongeren in Heerlen wakker te schudden met 'Pand, een culturele broedplaats voor jongeren. Patrick Classens (29) uit Veulen ruilde zijn baan als onderzoeker in voor het onzekere bestaan van varkensboer.

Feit

Zorgrobots, Qwiekups, heupairbags en slimme luiers zijn geen oplossing voor het tekort aan zorgmedewerkers maar kunnen het werk in de zorg verlichten en het imago opvijzelen. En wat nu als we die handen vervangen door pootjes? Deze vraag stelde Pim Martens, hoogleraar aan Maastricht University. Hij zag dat dieren een positieve werking hebben op het herstel van patiënten. 

Geschiedenis

Het bezoek aan religieuze diensten daalt nog steeds licht. Toch bloeit er een christelijke gemeenschap in Meerssen. Het lerarentekort is nijpend en dus zoeken scholen naar oplossingen. Graag doen schoolbesturen een beroep op gepensioneerden. 

Opinie

Redacteur Laura Mennen vroeg haar oude docent Nederlands om raad; hoe gaat ze meer lezen? René Gerats van Limburgs Landschap noemt Nieuw Ehrenstein het Klein Soestdijk van Kerkrade. Deze vervallen kasteelhoeve en een bijbehorend landhuis moeten in de toekomst een vorstelijk vakantiehuis zijn.

Sluiten

Basisonderwijs masseert stille reserves

Onderwijs: alle hens aan dek
Onderwijs: alle hens aan dek
Auteur
Monique van de Ven
Bron
Anouk Husson, Stichting Kom Leren, Myschka van Keulen, Innovo, Tatiana Bruinshoofd
Datum
10-12-2019
3
Open item
Reageer op dit item

Wachten op een nieuwe grote lading afgestudeerde leerkrachten, duurt te lang. Het lerarentekort is nijpend en dus zoeken scholen naar andere oplossingen. Razend interessant zijn de mensen die een diploma hebben, maar er niets (meer) mee doen. Zij worden 'wakker gekust' of verleid om nog lekker door te werken. ''Elke les die ik geef voelt als een cadeautje.''

Wachten op een nieuwe grote lading afgestudeerde leerkrachten, duurt te lang. Het lerarentekort is nijpend en dus zoeken scholen naar andere oplossingen. Razend interessant zijn de mensen die een diploma hebben, maar er niets (meer) mee doen. Zij worden 'wakker gekust' of verleid om nog lekker door te werken. ''Elke les die ik geef voelt als een cadeautje.''

Diverse klassen van basisscholen in Limburg zijn de afgelopen maanden naar huis gestuurd omdat er niemand was om hen les te geven. Dat gebeurt alleen als er geen andere oplossing is. Veel vaker staan er onbevoegde mensen voor de klas of worden leerlingen verdeeld over andere groepen. Elke ziekmelding is een uitdaging in het vinden van een oplossing, de gedachte aan een griepgolf is een nachtmerrie want er zijn gewoonweg bijna geen vervangers meer in Limburg. De behoefte aan nieuwe leerkrachten in het basisonderwijs zal verder groeien. Bron: Centerdata.

Onderwijskriebels

Met een stofkam zijn schoolbesturen op zoek naar de stille reserves. Want die zijn er. Volgens het onderzoeksbureau Regioplan werken er in Nederland ongeveer 17.000 mensen met een Pabodiploma buiten het onderwijs. Daarnaast zijn er nog eens duizenden onderwijsmensen die uitgeblust thuiszitten. Met aansprekende campagnes, zoals operatie Doornroosje van de onderwijskoepel Innovo in Limburg, proberen schoolbesturen deze mensen 'wakker te kussen'. Elke week heeft Anouk Husson van de stichting Kom Leren in Zuid-Limburg wel een gesprek met iemand waarbij de onderwijskriebels weer opspelen. Het is een groep waarmee scholen graag in zee gaan. De herintreders hoeven alleen maar een opfriscursus te krijgen voordat ze aan de slag kunnen. ''We nemen hen bovenformatief aan. In die periode lopen ze twee tot drie dagen in de week mee. Binnen één tot twee maanden kunnen ze voor de klas.'' Op de twintig scholen van de stichting Kom Leren zijn inmiddels tien herintreders aan de slag. De onderwijskoepel Innovo (ruim veertig scholen) heeft bijna dertig herintreders in dienst.

Gouden ei

Naast de herintreders is er een groep van ongeveer dertig mensen in Limburg die de versnelde deeltijdopleiding aan de pedagogische academie volgt. Ze gaan één avond naar school, lopen één dag in de week stage en studeren in hun eigen tijd. De studie duurt twee jaar en is voor rekening van de studenten zelf. In februari start er weer een klas met vijftien studenten. Een derde groep bestaat uit een twintigtal zij-instromers die na een strenge selectie meteen een aanstelling heeft gekregen. Schoolbesturen betalen de twee-jarige opleiding. Dat is een forse investering die niet altijd rendeert. Husson: ''Zij-instroom is als het gouden ei verkocht, maar in de praktijk zijn het druppeltjes die ook nog niet zo lekker lopen. In de Randstad sneuvelen negen van de tien zij-instromers. In Limburg is het één op de vier a vijf zij-instromers omdat wij hen niet alleen voor de klas laten staan maar met een mentor ernaast. Bij ons kun je vallen en opstaan.'' 

Speels

Tatiana Bruinshoofd (42) is één van de zij-instromers en razend enthousiast. ''Ik ken geen enkel werk waar je 's ochtends binnenloopt en dertig mensen, kinderen, blij zijn dat je er bent.'' Tatiana BruinshoofdBruinshoofd studeerde kunst en cultuurwetenschappen en had een eigen bedrijf dat trainingen gaf aan kinderen en volwassenen om hun creativiteit te bevorderen. ''Daar merkte ik dat mijn passie meer lag bij kinderen. Zij vinden niet zo snel iets gek. Bij volwassenen leven al zoveel vooroordelen dat het moeilijk was om hen vanuit een ander perspectief te laten kijken.'' Op de school van haar eigen kinderen deed ze enorm veel vrijwilligerswerk. Toen de nieuwe directeur haar wees op de mogelijkheid van zij-instroming, was de keuze snel gemaakt. Sinds september vorig jaar staat ze voor de klas van basisschool Scharn in Maastricht. Ze geeft les aan de groepen 4 en 5 en kan haar geluk niet op. ''Het beeld naar buiten van onderwijs is vaak negatief: stakingen, lerarentekorten, salariseisen. Het vak zelf is onderbelicht en dat is jammer want het is zó boeiend. Elke dag is anders en je bent bezig met jonge mensen die vormbaar zijn.'' Bruinshoofd heeft een missie. Zij wil dat mensen het kind in zichzelf koesteren. ''Onderwijs is nu te veel een liniair proces naar volwassen worden waarin we veel verliezen. Ik wil dat het kind iets behoudt, maar ook dat collega's iets terugvinden. Het speelse raakt weg. Onderwijs is zoveel meer dan een reeks methoden. Het moet weer een organisch proces worden met meer aandacht voor de omgang met mensen. Structuur is belangrijk maar het kan ons ook opbreken waardoor onderwijs saai en machinaal wordt en je er geen voldoening meer uithaalt.''

Myschka van Keulen


Geboren voor het onderwijs     

Graag doen schoolbesturen een beroep op gepensioneerden. Hen hoef je niets meer uit te leggen. Volgens de statistieken gaan er veel leerkrachten met pensioen komende jaren, maar het aantal dat daarna door wil werken is klein. Iemand die van geen ophouden weet is Myschka van Keulen (69). Tweeënhalf jaar geleden is ze met pensioen gegaan, maar eigenlijk is ze nooit vertrokken op bassischool De Perroen in Maastricht. Elke woensdag geeft ze vrijwillig Franse les en gemiddeld één dag in de week vervangt ze een leerkracht. Na 46 jaar lesgeven is ze het onderwijs nog niet beu. ''Het is mijn lust en mijn leven. Elke les die ik geef, voelt als een cadeautje. Ik geniet er altijd weer van als de kinderen iets hebben geleerd. Het is ook leuk als kinderen naar je toekomen en zeggen: ''Hoi! Ben je er weer.'' Ze heeft jaren gehad dat ze vier, vijf dagen in de week leerkrachten heeft vervangen. Van groep twee tot en met acht. ''Ik ken de school en de methodes, het is mijn familie. Ik ben geboren voor het onderwijs. Het is het allerliefste wat ik doe. Zolang mijn man nog niet is gepensioneerd wil ik dit sowieso blijven doen.''

 

Lerarentekort basisonderwijs sinds de zomervakantie

 

 

 

Laat hier een reactie achter

Vul onderstaand formulier in om een reactie achter te laten op dit artikel.
Uw reactie wordt eerst door de redactie gecontroleerd, alvorens deze wordt geplaatst bij het artikel.

Naar boven
Copyright 2018 - RadarLimburg - Onderwijs: alle hens aan dek - Zo kan het dus ook! - Thema's