Sluiten
RadarLimburg

Zo kan het dus ook!

Terug naar overzicht
Zo kan het dus ook!
Introductie
Toekomst
Feit
Geschiedenis
Opinie
Introductie

Er zijn altijd mensen of organisaties die in weerwil van wat hip is of wijs, indien nodig tegen de stroom in, dingen voor elkaar krijgen die niet zo voor de hand liggen. Een jonge agrarisch ondernemer die nu een boerenbedrijf overneemt, een wiskundeleraar die vanuit Hoensbroek les geeft op een school in Gouda. RadarLimburg zocht een aantal van deze mensen op.

Toekomst

Initiatiefnemer Jop Delheij hoopt andere jongeren in Heerlen wakker te schudden met 'Pand, een culturele broedplaats voor jongeren. Patrick Classens (29) uit Veulen ruilde zijn baan als onderzoeker in voor het onzekere bestaan van varkensboer.

Feit

Zorgrobots, Qwiekups, heupairbags en slimme luiers zijn geen oplossing voor het tekort aan zorgmedewerkers maar kunnen het werk in de zorg verlichten en het imago opvijzelen. En wat nu als we die handen vervangen door pootjes? Deze vraag stelde Pim Martens, hoogleraar aan Maastricht University. Hij zag dat dieren een positieve werking hebben op het herstel van patiënten. 

Geschiedenis

Het bezoek aan religieuze diensten daalt nog steeds licht. Toch bloeit er een christelijke gemeenschap in Meerssen. Het lerarentekort is nijpend en dus zoeken scholen naar oplossingen. Graag doen schoolbesturen een beroep op gepensioneerden. 

Opinie

Redacteur Laura Mennen vroeg haar oude docent Nederlands om raad; hoe gaat ze meer lezen? René Gerats van Limburgs Landschap noemt Nieuw Ehrenstein het Klein Soestdijk van Kerkrade. Deze vervallen kasteelhoeve en een bijbehorend landhuis moeten in de toekomst een vorstelijk vakantiehuis zijn.

Sluiten

In Gouda luisteren leerlingen naar de meester in Hoensbroek

Rekenles op afstand
Rekenles op afstand
Auteur
Monique van de Ven
Bron
Like2Teach, Huub Kusters, Scholengemeenschap De Goudse Waarden, Stichting Kom Leren
Datum
26-11-2019
5
Open item
Reageer op dit item

Zijn webcamlessen een oplossing voor het groeiende lerarentekort? Vanuit Hoensbroek gaf Hub Kusters (62) afgelopen maanden twee keer in de week wiskunde D aan leerlingen in Gouda. Basisscholen in Zuid-Limburg woekeren met personeel maar kiezen nog niet voor afstandsonderwijs.

Zijn webcamlessen een oplossing voor het groeiende lerarentekort? Vanuit Hoensbroek gaf Hub Kusters (62) afgelopen maanden twee keer in de week wiskunde D aan leerlingen in Gouda. Basisscholen in Zuid-Limburg woekeren met personeel maar kiezen nog niet voor afstandsonderwijs.

Maandagochtend 9 uur. Hub Kusters staat in een leeg lokaal op zijn Sint-Janscollege in Hoensbroek. Achter hem een digiboard en voor hem een tablet met camera. ''Goedemorgen allemaal'', begroet hij de VWO-leerlingen die tweehonderd kilometer verderop klaarzitten voor een les wiskunde D. De leerlingen kijken afwisselend naar een scherm waarop ze hun docent zien en naar een digibord waarop berekeningen verschijnen die Kusters op zijn laptop invoert. De les wordt automatisch opgenomen en in de klas zit altijd een onderwijsassistent die de orde moet bewaken. De leerlingen die hebben gekozen voor het moeilijke vak wiskunde D lijken geen lastposten. Storender is het geluid dat af en toe hapert. Het digibord in Hoensbroek heeft kennelijk invloed op de verbinding met Gouda. ''De techniek moet goed op orde zijn. Als je elkaar niet goed verstaat wordt het lastig'', zegt adjunct-directeur Willeke de Groote van De Goudse Waarden. Als alle leerlingen een headset dragen is er waarschijnlijk geen vuiltje aan de lucht maar dan moeten ze ook allemaal een tablet of laptop hebben en dat is niet zo. ''Dan zou ik ook iedereen een opdracht kunnen sturen en een digitaal schrift kunnen inzien. Nu maken ze een foto van hun schrift en sturen die per mail'', zegt Kusters, die toch vooral tevreden is. Een pluspunt vindt hij de webcam in Gouda waarmee hij kan inzoomen om meer waar te nemen in de klas. 

Slaaf                                                Hub Kusters geeft leerlingen wiskunde vanuit zijn camper.

Kusters (62) is één van de bijna honderd docenten die zich hebben ingeschreven bij Like2Teach, een organisatie in Maastricht die met 'hoogwaardig afstandsonderwijs' een snelle oplossing zegt te hebben voor het lerarentekort. Tegenover de bijna honderd docenten hebben zich nog nauwelijks scholen gemeld. Een kwestie van tijd, meent Hans Hoornstra van Like2Teach. Hij is ondernemer, docent en pleitbezorger voor digitalisering. ''We zijn pas in september begonnen en scholen hebben koudwatervrees. Het is toch een behoudende sector. Soms zijn docenten slaaf geworden van een methode en werken ze op de automatische piloot. Liever experimenteren ze ook niet met overheidsgeld''.

Kusters weet er alles van. ''Docenten hier verklaarden mij voor gek! Over het algemeen zien docenten veel beren op de weg. Het is een conservatief wereldje dat bang is voor werkgelegenheid en een drempel heeft voor alles dat met ICT te maken heeft, ongeacht de leeftijd. Laatst is er een wiskunde docent uit Zeeuws Vlaanderen komen kijken. Niets meer van gehoord.''

Interactie

Vijf jaar geleden al startte Kusters met onderwijs op afstand. Op het naburige Grotiuscollege in Heerlen was wiskunde D niet verplicht. Voor zeven leerlingen een docent vrijmaken was te duur en het vak schrappen was zonde. Toen is Kusters een pilot gestart die als geslaagd is bestempeld. Dit schooljaar durfden de Goudse Waarden het experiment aan. De school beschikt over een wiskundedocent maar die had al het druk genoeg. Op 5 september is Kusters naar de Goudse Waarden gereisd om kennis te maken met de leerlingen, drie dagen later was de eerste webcamles. Toen de herfstvakantie niet bleek samen te vallen, gaf Kusters gewoon les vanuit een camper. Adjunct-directeur Willeke de Groote van de Goudse Waarden over het experiment. ''De prestaties van leerlingen zijn volgens verwachting. Onderwijs op afstand kan, maar de leerlingen zien liever iemand live in de klas. De interactie met de docent is dan gemakkelijker.''

Ook Kusters geeft de voorkeur aan een docent in de klas. ''Maar liever onderwijs op afstand dan niets!'' Hij is druk met de ontwikkeling van een digitale wiskundemethode. ''Als ik jonger was, dan wist ik het wel. Dan richtte ik een zolderkamer in als studio en bood ik een programma aan waarop mensen kunnen inloggen. Ik ben hier niet voor niets ingestapt. Ik ben ervan overtuigd dat het werkt en dat wil ik laten zien. Ik zou ook hoorcollegezalen willen inzetten. Twee klassen tegelijkertijd les geven en in kleinere groepen opdrachten laten uitwerken. Laat ze het hier niet horen!''

Basisscholen

Nu de nood aan de man is, komt er mogelijk meer belangstelling voor onconventionele oplossingen, hoopt Like2Teach. Hoornstra: ''Alle scholen vissen nu in dezelfde vijver van uitzendbureaus. Wij brengen nieuwe vissen in de vijver. Parttimers met zorgtaken, bijvoorbeeld, die geen tijd hebben om te reizen maar wel vanuit huis zouden kunnen werken. Maar we hebben in ons bestand ook docenten die in andere landen verblijven, zoals Portugal, Spanje en de Verenigde Staten.'' Het liefst zou hij ook basisscholen bedienen met kernvakken zoals rekenen en taal want daar is de nood het hoogst. Hij is nu in gesprek met een schoolbestuur in de Randstad dat mogelijk met vijf scholen aan de slag wil waarvan twee basisscholen. ''Binnenkort starten we mogelijk met afstandsonderwijs in rekenen, taal en spellen voor de groepen zes, zeven en acht. Leerlingen krijgen een half uur instructie en gaan een half uur aan het werk met een onderwijsassistent in de klas.''  Hoornstra weet ook wel dat een leraar in de klas niet alleen kennis overdraagt, maar ook opvoedt, verbindt en een voorbeeldrol heeft. ''Maar onderwijs op afstand is beter dan leerlingen naar huis sturen die over enige tijd aan de eisen van een cito-toets moeten voldoen.''

Leerlingen naar huis sturen

Limburgse basisscholen hebben zich nog niet gemeld voor afstandsonderwijs, terwijl het water hen in Zuid-Limburg aan de lippen staat. Voorzitter Peter Groos van de stichting Kom Leren: ''Met driehonderd leerkrachten zijn we dagelijks op zoek naar vervanging via de de personeelsbank want via uitzendbureaus betaal je het dubbele. Tot nu toe kunnen we tekorten opvangen met gepensioneerden of met parttimers die een extra dag willen werken, maar de personeelsbank raakt leeg. Er kan niemand meer ziek worden. Laatst hebben we een groep leerlingen naar huis moeten sturen. Dat kan eigenlijk niet in een samenleving waar werkende ouders rekenen op school''.

Afstandsonderwijs is nog geen optie voor de basisscholen. ''Het moet passen bij de leersystematiek van school'', vindt Groos. De directeuren van de scholen zijn nu aan zet. Op een gezamenlijke studiedag zijn diverse ideeeën geopperd waaronder het inzetten van meer onderwijsassistenten waardoor één leerkracht aan twee groepen kan lesgeven. Het is pleisters plakken. ''Als we zo doorgaan dan blijven we een probleem hebben. Structureel moeten we jonge mensen overtuigen weer te kiezen voor de pabo. Ik denk dat de startsalarissen omhoog moeten. Iemand met een HBO-diploma ICT heeft zes- tot zevenhonderd euro meer startsalaris dan iemand met pabo en een pittige baan.''

 

Het lerarentekort (fulltime banen) in het basisonderwijs neemt de komende jaren fors toe in Limburg. Bron: Centerdata.

 In het voorgezet onderwijs is het lerarentekort kleiner. Er is vooral behoefte aan docenten Nederlands, Duits en Wiskunde. Bron: Centerdata.
 

 

 

Laat hier een reactie achter

Vul onderstaand formulier in om een reactie achter te laten op dit artikel.
Uw reactie wordt eerst door de redactie gecontroleerd, alvorens deze wordt geplaatst bij het artikel.

Naar boven
Copyright 2018 - RadarLimburg - Rekenles op afstand - Zo kan het dus ook! - Thema's